Fons europeus

Comença el repartiment de gairebé 950 milions entre autonomies per a transport sostenible

  • El Consell de Ministres preveu autoritzar aquest dimarts la distribució de diners europeus per a mobilitat i transport

  • L’incompliment dels objectius i els terminis obligarà les comunitats a tornar els diners a l’Estat

Raquel Sanchez, ministra de transportes del Gobierno español

Raquel Sanchez, ministra de transportes del Gobierno español / JORDI COTRINA (EPC_EXTERNAS)

3
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

El Consell de Ministres preveu donar aquest dimarts una bona empenta a l’execució dels fons europeus. L’Executiu preveu autoritzar la distribució de 945,7 milions d’euros a favor de les comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla per atendre projectes del Pla de Recuperació relacionats amb el transport i la «mobilitat sostenible, segura i connectada», segons ha pogut conèixer EL PERIÓDICO.

Els diners es repartiran entre els territoris en funció del criteri de població i, tot i que la distribució haver de ser adoptada en el marc de la Conferència Nacional de Transports, correspon al Consell de Ministres fer la proposta prèvia, aquest dimarts. El document que la ministra de Transport, Raquel Sánchez, portarà aquest dimarts al Consell de Ministres l’assignació de 155,36 milions d’euros a Catalunya sobre el total de 947,5 milions, això és el 16,4% del total, exactament el mateix percentatge que representa la població catalana sobre el total. Atenent aquest criteri, la quantia més elevada s’assigna a Andalusia, amb el 17,84% de la població total.

Els 947,5 milions corresponen a dues línies d’inversió previstes en el Pla de Recuperació Transformació i Resiliència. S’assignen 900 milions a projectes per a zones de baixes emissions o a la transformació digital o sostenible del transport (línia C1.I1 del Pla) i 47,5 milions més a projectes de digitalització del transport de mercaderies i de viatgers per carretera o ferrocarril de competència autonòmica (línia C6.I4). El document adverteix que l’incompliment dels objectius o dels terminis marcats portarà com a càstig tornar a l’Estat les subvencions rebudes de manera anticipada. Cada comunitat haurà de fer informes periòdics i anar registrant en el sistema informàtic de Pla de Recuperació el progrés en el compliment de les fites i objectius.

Amb el repartiment d’aquests gairebé 950 milions es dona un nou impuls a l’objectiu del president del Govern, Pedro Sánchez, de distribuir aquest any 10.500 milions entre les comunitats autònomes. A principis d’agost ja s’havia distribuït el 70% d’aquesta quantitat (7.230 milions).

Abans del 2025 i del 2026

Les comunitats autònomes podran seleccionar els projectes on destinar els fons, sempre que s’ajustin als objectius de cada programa. Segons l’acord que preveu adoptar aquest dimarts el Consell de Ministres, els projectes de la primera línia d’inversió hauran d’estar finalitzats per part de les comunitats autònomes el 31 de desembre del 2025. Abans d’això, en el primer trimestre de 2023 haurà d’haver licitat el 100% de la quantia rebuda i a 31 a desembre del 2023 s’hauran d’haver adjudicat tots els projectes i finalitzat almenys 25 projectes a 150 zones urbanes o metropolitanes de més de 50.000 habitants i a determinades zones urbanes d’entre 20.000 i 50.000 habitants. Es considerarà que un projecte està finalitzat si ha permès subvencionar almenys 3.000 vehicles o punts de recàrrega.

Dins d’aquest bloc, cada autonomia podrà escollir com a actuació finançable projectes relacionats amb aparcaments dissuasoris, estacions d’autobús, millora del metro o el ferrocarril de voltants, carrils per a bicis, itineraris per als vianants, sistemes digitals per informar en temps real dels serveis de transport, solucions de ‘ticketing’ (pagament integrat) o baixadors, entre altres accions.

Notícies relacionades

Els projectes de la segona línia d’inversió, per a digitalització del transport, han d’estar acabats amb data límit de 30 de juny del 2026. Abans que això, es requereix que en el quart trimestre del 2022 s’hagin adjudicat tots els projectes i que aquests comencin a executar-se com a molt tard en el quart trimestre del 2024.

En aquest bloc hi caben projectes autonòmics per a la digitalització de serveis administratius de transport, d’expedients d’inspecció i sanció o el desenvolupament de ‘software’ de serveis de transport a la demanda, entre altres actuacions.