AUTOMOCIÓ

La recaptació dels impostos associats a l’automòbil va caure un 16,76% el 2020

  • Els espanyols van pagar 25.645 milions d’euros en concepte d’impostos i càrrecs associats al sector de l’automòbil, un 16,76% menys.

  • La recaptació per l’impost de matriculació va ser la que més va cedir respecte al 2019, un 39,5% menys fins als 373 milions d’euros.

La recaptació dels impostos associats a l’automòbil va caure un 16,76% el 2020
2
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els conductors espanyols van pagar l’any passat, un exercici negre per al sector de l’automòbil, un total de 25.645 milions d’euros en concepte d’impostos i càrrecs associats al sector de l’automòbil, un 16,76% menys, segons les dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac). D’entre tots els gravàmens imposats a l’automòbil, l’impost de matriculació va ser el que més va caure, un 39,5%, al recaptar-se 373 milions davant els 616 de l’any anterior. La caiguda del mercat de cotxes nous, que va cedir un 32,3% a causa sobretot de la pandèmia, va ser el motiu principal.

Precisament l’impost de matriculació ha sigut protagonista el 2021 arran de la nova normativa d’homologació d’emissions WLTP, més rigorosa, que incrementa les emissions mitjanes dels vehicles i, al ser un tribut associat a les esmentades emissions, provoca que més cotxes hagin de pagar-lo i que els vehicles que ja el pagaven hagin de pagar més. Aquesta pujada del gravamen, segons Anfac, ha sigut un dels principals motius que el mercat no recuperés el primer semestre nivells semblants als del 2019. A finals de juny, el congrés va aprovar congelar aquesta pujada de l’impost fins al 2022, però el mercat va continuar caient al juliol. Al tancament del setè mes de l’any, s’han venut 540.732 unitats, un 33,2% menys respecte al 2019, per la qual cosa tot apunta que la recaptació, en comparació amb 2019, tornarà a caure el 2021.

Només puja la recaptació de l’impost de circulació

Més enllà de l’impost de matriculació, la recaptació de tots els gravàmens associats al sector automobilístic va ser menor respecte al 2019 excepte en el cas de l’impost de circulació, per la qual cosa els espanyols van pagar 2.970 milions d’euros, un 1,5% més que l’exercici precedent.

També directament associat a les matriculacions, els conductors van pagar 3.570 milions d’euros en concepte de l’impost sobre el valor afegit (IVA), un 26,6% menys respecte al 2019. Així, el conjunt d’impostos dependents de la compra de cotxes nous van ser responsables de la recaptació de 3.882 milions d’euros un 28,4% menys. Paral·lelament, els ingressos derivats del mercat d’ocasió, l’IVA, l’impost de matriculació i l’impost de transmissions patrimonials, van arribar als 513,7 milions d’euros, un 11,8% menys respecte a l’exercici precedent.

Notícies relacionades

Així mateix, Anfac va xifrar en 17.954,8 milions d’euros la quantitat abonada pels conductors espanyols pels impostos associats als carburants, cosa que significa un 16,4% menys, repartits en 5.618 milions d’euros en concepte d’IVA, un 25% menys, i 12.327 milions per l’impost especial sobre hidrocarburs, un 11,8% menys.

Finalment, Anfac apunta que també la recaptació procedent de les taxes de matriculació, permís de conduir i canvi de titularitat es va reduir respecte al 2019. Concretament, un 30,7% fins als 101,8 milions d’euros, un 19,7% fins als 63 milions d’euros i un 14,3% fins als 168 milions d’euros, respectivament.

Temes:

Cotxes Impostos