Canvis per la pandèmia

El 72% dels consumidors ha retallat la despesa en bars i restaurants

Els sopars i els menús de migdia són les franges de consum de la restauració més afectades

El 72% dels consumidors ha retallat la despesa en bars i restaurants
3
Es llegeix en minuts

El 72% dels consumidors reconeixen que gasten menys que abans de la pandèmia en bars i restaurants. L’informe d’Aecoc Shopperview sobre el transvasament de consum d’alimentació de fora a dins de les llars per la crisi del coronavirus, que s’ha presentat en el 18è Congrés Horeca d’Aecoc. En concret, l’estudi mostra també que el 29% visita bars i restaurants almenys una vegada a la setmana, un percentatge 36 punts per sota del que es registrava abans de l’inici de la pandèmia.

L’informe apunta també que els sopars i els menús de migdia són les franges de consum de la restauració més afectades. Així, dos de cada tres enquestats ja no surten mai o gairebé mai a sopar, fet que suposa un 20% menys de consumidors que abans de la pandèmia, mentre que ha caigut un 13% el nombre de ciutadans que va a bars i restaurants al migdia almenys una vegada per setmana.

La crisi del coronavirus ha provocat el creixement de la freqüència de consum d’alimentació a la llar. Vuit de cada deu enquestats assegura que cuina al migdia cada dia o gairebé cada dia, mentre que el 40% diu que ha elevat la seva despesa en productes per cuinar a casa. Aquest transvasament de consum a la llar ha fet créixer també categories de producte com els plats preparats del supermercat. Actualment, un 43% dels consumidors opta per aquesta opció almenys una vegada a la setmana i el 13% ha incrementat la seva despesa en plats preparats per menjar. En el cas del ‘delivery’, un 30% dels consumidors demana menjar a domicili almenys una vegada a la setmana i el 24% reconeix que ha incrementat la seva despesa en aquest servei.

«Les restriccions lligades a la pandèmia, juntament amb l’estalvi i la por del contagi, han fet que tinguem consumidors més casolans i que han canviat els seus hàbits, fet que ha generat noves necessitats a les quals estan responent solucions com els plats preparats i el ‘delivery’», ha explicat la gerent de l’àrea d’estratègia comercial i màrqueting d’Aecoc, Rosario Pedrosa.

Notícies relacionades

Efectes del ‘delivery’ en els comptes

Efectes del ‘delivery’ en els comptesD’altra banda, en el congrés s’han presentat els primers resultats de la investigació que Aecoc i Thinknovate, la ‘spin off’ de elBullifoundation, estan portant a terme aplicant la metodologia Sapiens per analitzar les claus dels serveis de repartiment de menjar a domicili en les seves diferents modalitats i quin impacte tenen sobre la rendibilitat de bars i restaurants. «El coronavirus ha fet del ‘delivery’ una necessitat per a molts bars i restaurants que, a causa de les restriccions, no tenien la seva principal font d’ingressos. Una vegada passi la pandèmia, el primer objectiu de la majoria d’aquests negocis serà omplir les seves sales, per la qual cosa hauran d’analitzar com encaixar el ‘delivery’ en la seva estratègia empresarial perquè sigui sostenible i rendible», ha explicat la responsable de l’àrea d’Horeca d’Aecoc, Patricia Fernández. Els resultats preliminars d’aquesta investigació mostren com els costos derivats del servei a domicili estan afectant la comptabilitat dels negocis. De fet, l’informe indica que la rendibilitat d’un restaurant estàndard a ple funcionament passa del 19,4% sense repartiment a domicili a un 13,5% quan s’introdueix el servei. No obstant, per a restaurants amb els recursos per oferir-ho, el ‘delivery’ es converteix en una via d’ingressos addicionals que els permet optimitzar recursos i completar la seva facturació. La investigació avança sobre quin és l’equilibri ideal per als restaurants independents mitjans en els quals conviuen serveis de sala i de repartiment. Així, segons la simulació plantejada, una vegada se supera el 25% de comandes d’entrega a domicili, la rendibilitat dels establiments cau per sota del 10%.