Expansió i diversificació

Mediamarkt estudia obrir 40 botigues urbanes a Espanya

Competència dona via lliure a la compra de Worten per a l’adquisició de 17 establiments

Mediamarkt estudia obrir 40 botigues urbanes a Espanya
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La cadena de l’electrònica Mediamarkt preveu obrir 40 botigues de proximitat a Espanya. Actualment ha posat en marxa una botiga pilot a Sevilla, que servirà per elaborar un pla definitiu de diversificació de la cadena amb l’objectiu d’establir una quarantena de botigues d’uns 500 metres quadrats ubicades en nuclis urbans. La firma preveu una inversió de millora de botigues de l’ordre dels sis milions d’euros aquest any, inversions que s’incrementaran en el cas d’impulsar aquest projecte de botigues urbanes més la millora de les infraestructures logístiques. Alberto Álvarez Ayuso, director general Mediamarkt Ibèria, no ha volgut donar més dades sobre el cost dels projectes per a aquest any, però ha destacat que el grup afronta un exercici d’elevat creixement després de la compra dels establiments de Worten, que passaran a ser Mediamarkt en el segon trimestre.

La cadena afronta, després de l’adquisició de Worten, un procés de digitalització de processos, consolidació de l’aposta ‘online’, amb més referències a la venda, i la millora de l’oferta comercial i de serveis generals. També ha previst l’extensió d’un nou format comercial, que la firma coneix com establiments ‘lighthouse’ o aparador preferencial, en què serà possible veure productes no habituals a les botigues pel seu preu o per a segments de mercat petits. Álvarez ha anunciat l’obertura d’un d’aquests establiments per projectar la imatge de marca a Barcelona i un altre a Madrid.

Mediamarkt afronta un procés de diversificació, que el portarà aquest any a potenciar els serveis a domicili. La firma assegura que amb la pandèmia s’ha obert un mercat clar a les llars que necessiten assistència tècnica per als seus equips informàtics o tecnològics. També ha previst la comercialització d’energia o de serveis de seguretat (de la mà de Prosegur i ADT). També ha anunciat la instal·lació de 300 casellers per a la recollida de productes.

Totes aquestes iniciatives haurien de portar Mediamarkt a arribar a una quota de mercat del 25% el 2025, amb una facturació d’uns 3.000 milions d’euros anuals. Els comptes donats a conèixer per Mediamarkt apunten que la firma va aconseguir esmorteir l’efecte de la pandèmia en la facturació durant el 2020, gràcies a una bona campanya nadalenca i de Black Friday. La facturació va ser de 1.871 milions d’euros en l’any natural. Álvarez ha reconegut que la plataforma logística situada a Pinto (Madrid) «s’ha quedat petita», per això el grup preveu una ampliació o la recerca de nous espais per a l’emmagatzematge i distribució. La idea és complementar l’estructura centralitzada actual amb una altra plataforma logística equivalent més nous magatzems urbans (un total d’11) per millorar la distribució final als consumidors.

Álvarez ha reconegut que la normativa actual a Catalunya per la pandèmia ha afectat directament la facturació de les botigues, tot i que no ha donat dades concretes. Sobre les acusacions del sector de la distribució català, que acusen Mediamarkt i altres firmes de grans superfícies d’esquivar la prohibició d’activitat en botigues de més de 400 metres quadrats, Álvarez s’ha reafirmat que es compleix la normativa. Malgrat això, a les botigues de Mediamarkt és possible comprar qualsevol producte malgrat existir limitacions d’accés al 100% de la botiga. Les botigues de Mediamartk tenen de l’ordre de 10.000 referències a la venda, mentre que a la botiga ‘online’ tripliquen aquest número. Álvarez ha destacat que el 50% del negoci digital es canalitza a través de les botigues físiques, en una mostra de complementarietat de la cadena. Almenys el 20% de les vendes del grup són ja a través de la web.

Notícies relacionades

La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) ha donat via lliure a l’operació anunciada el mes de gener passat entre Mediamarkt Ibèria i Worten per a l’adquisició de 17 botigues a Espanya. Amb aquest acord Mediamarkt Ibèria assumeix la totalitat dels empleats de les botigues, a més dels locals dels establiments. Aquesta operació suposa per a la companyia d’electrònica de consum i serveis un pas més en la seva expansió, que seguirà tant de la mà d’obertures com d’adquisicions. Arriba així a les 106 botigues i potencia l’estratègia omnicanal, amb un augment de la superfície comercial en un 8% a Espanya. 

Mediamarkt compta amb prop de 7.000 col·laboradors a Espanya i és present en totes les comunitats autònomes. Disposa de més de 1.000 punts de venda ubicats en 13 països i una plantilla de 52.000 persones. La facturació mundial és de 2,8 milions, el 20,2% de les quals, ‘online’.