Evolució dels indicadors

Port de Barcelona guanya 17 milions malgrat la caiguda del trànsit de mercaderies de l’11,9%

La crisi del coronavirus va tenir un impacte d’uns 34 milions d’euros l’any passat en els comptes de la infraestructura

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Port de Barcelona va arribar l’any passat a uns beneficis de 17 milions d’euros malgrat la caiguda del tràfic de mercaderies de gairebé el 12%. El temporal va ser capejat amb raonable seguretat en uns moments de grans projectes de reorganització davant una caiguda d’activitat estratègica com l’automòbil que amenaça de consolidar-se. La reducció del trànsit de vehicles al port va ser l’any passat del 38,2%. La xifra de resultats obtinguda suposa una caiguda del 63% respecte del 2019, com a conseqüència de la paralització del transport bona part de l’any per la pandèmia. Port de Barcelona calcula que la crisi del coronavirus va tenir un impacte d’uns 34 milions d’euros. La xifra de negocis global es va situar en els 139 milions d’euros, amb un descens del 20%. El trànsit total va assolir els 59,5 milions de tones, un 11,9% menys i el de contenidors va arribar als 2,96 milions de teus (contenidors de 20 peus), amb una caiguda d’un 11%.

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha explicat que el 2020 ha sigut «molt complicat» per la pandèmia, però ha assegurat que des dels últims mesos de l’any passat el trànsit està a l’alça, un procés que continua durant els primers mesos d’aquest any, i ha afirmat que espera que el 2021 sigui l’any de «palanca» per a la recuperació. És el port una infraestructura que reflecteix de manera fidedigna i en ocasions amb diversos mesos d’antelació l’evolució de la situació econòmica. En aquest sentit, la recuperació del trànsit en la recta final de l’any és coherent amb múltiples indicadors de recuperació, tot i que encara pendents de l’evolució global de la pandèmia a escala mundial.

L’impacte de la pandèmia al Port de Barcelona es va deure a la reducció d’ingressos per la caiguda del trànsit i a l’impacte de les mesures per «suavitzar» el cop a les empreses, entre les quals l’ajornament del pagament de les taxes portuàries. El 2020, l’ebitda es va situar en 70 milions d’euros, un 30% menys que l’any anterior, el ‘cash flow’, en 66 milions, amb una caiguda del 32%, i l’endeutament bancari a llarg termini en 161 milions, un 10% menys.

El trànsit de passatgers es va desplomar durant el 2020 un 81,5%, fins a les 858.000 persones, per la suspensió dels creuers per la pandèmia, que va fer tancar l’any amb uns 199.000 creueristes, un 93,7% menys que el 2019. Per això, Conesa ha demanat «protocols clars per reactivar l’activitat creuerística» i ha assegurat que ja han tingut una reunió amb responsables de sanitat per començar a treballar protocols i a recuperar l’activitat a partir de la vacunació. La falta de creuers ha tingut un impacte per al port de Barcelona de 13 milions d’euros.

Notícies relacionades

Durant l’any 2020, els sòlids a granel van baixar un 0,6%, mentre que els líquids a granel van caure un 19,8%. El trànsit de contenidors plens d’exportació va baixar un 0,5% durant 2020, mentre que el de contenidors plens d’importació va caure un 10,9%. El 48,5% dels contenidors d’exportació tenen com a destí Àsia i Oceania; un 21%, Amèrica; un 18,5%, Àfrica; i un 12%, Europa.

El director general del port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha destacat que l’alimentació, amb un destacat paper de la carn de porcí, s’està convertint en un dels principals productes d’exportació de la infraestructura, i que una part important va cap a Àsia. La quota ferroviària de contenidors va arribar a un 15% i la de vehicles, un 42%, amb la qual cosa el trànsit ferroviari del Port de Barcelona suposa un estalvi anual de 51.000 tones de CO2 i 131.000 camions fora de la carretera. Quant a les inversions, Conesa ha detallat que estaran sobre els 50 milions d’euros i inclouran, entre altres coses, l’inici de les obres dels nous accessos ferroviaris, l’ampliació de moll Adossat i la remodelació de l’àrea pesquera. Sobre les expectatives per al 2021, Conesa ha recordat que havien previst que recuperar les xifres de 2019 els portaria uns tres anys, però que la recuperació que hi pot haver el 2021 els pot acostar abans a aquest objectiu.