Creixement d’una infraestructura bàsica

Port de Barcelona reclama nous espais per impulsar el seu pla estratègic

La presidenta, Mercè Conesa, reconeix que les instal·lacions ja ocupen el 97% de l’espai disponible

La infraestructura aspira a concentrar 70.000 milions d’euros anuals en comerç exterior en quatre anys, respecte dels 60.000 milions actuals

Port de Barcelona reclama nous espais per impulsar el seu pla estratègic
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El port de de Barcelona requereix espais per créixer i consolidar els seus plans de desenvolupament per als pròxims anys. La presidenta de Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha presentat aquest dimecres el IV Pla Estratègic de Port de Barcelona pel qual pretén consolidar la infraestructura en un context econòmic difícil i de forts canvis a escala internacional. Els objectius plantejats mostren, segons Conesa, «la necessitat de nou sòl logístic i la seva recerca exigeix la col·laboració publicoprivada», ja que actualment el percentatge d’ocupació dels espais de Port de Barcelona és del 97%. La direcció de Port de Barcelona ha dissenyat els objectius i projectes per als pròxims cinc anys, però també l’estratègia a seguir o el «full de ruta» fins al 2040, amb un total de 12 objectius formals. El port de Barcelona suposa l’1,7% del PIB català i fins al 7% si es compta el conjunt de l’activitat logística a què està associat. Des d’un punt de vista del comerç exterior, la infraestructura canalitza el 25% del trànsit marítim amb altres països (el 74% de Catalunya).

El pla presentat a la seu de la patronal Foment del Treball pretén ser un element d’estímul davant una situació econòmica complicada, derivada d’una crisi econòmica, sanitària i climàtica. Per Conesa, «Europa ja no és el centre de l’activitat econòmica mundial» i és necessari dibuixar noves estratègies de creixement per a un futur marcat per les «disrupcions sistèmiques» i creixents processos de concentració en la indústria marítima.

El pla de Port de Barcelona posa l’accent en tres grans àmbits d’actuació; sostenibilitat econòmica, mediambiental i social. A curt termini, l’objectiu és el creixement del comerç exterior fins als 70.000 milions d’euros l’any 2025, davant els 60.000 milions actuals. Respecte a la sostenibilitat mediambiental, l’objectiu és tenir el 50% dels molls de contenidors electrificats, potenciar les connexions terrestres per ferrocarril i expandir bona part de les operacions a terminals del Vallès i el Penedès. La zona de contenidors s’hauria de traslladar en el futur a la zona sud del port, més pròxima a l’àrea del Llobregat i deixar lliures altres zones per a nous desenvolupaments.

Respecte de les emissions, l’objectiu és reduir les emissions el 30% mitjançant la progressiva electrificació dels amarratges i vaixells, així com per la utilització d’un altre tipus de combustibles en l’activitat marítima (com el GLP).

Notícies relacionades

Quant a la sostenibilitat social, es pretén incrementar la força laboral fins a arribar a les 40.000 persones treballant diàriament o regularment al port (actualment unes 37.000 persones).

Conesa ha fet referència també a l’«imprescindible» sector d’activitat entorn dels creuers, actualment totalment paralitzat per la pandèmia. Ha anunciat un «calendari realista» per al restabliment de l’activitat, vital per al futur del port.