FINANÇAMENT PER A L'EXPANSIÓ

Airbnb decideix sortir a borsa malgrat la caiguda de les reserves

La crisi de la pandèmia va arribar a retallar l'activitat el 70% però la multinacional confia a captar inversors

Fa poc més de dos mesos la companyia va acomiadar més de 2.000 empleats

airbnb

airbnb

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La caiguda dels ingressos com a conseqüència de la caiguda dels viatges a nivell mundial no ha frenat la sortida a borsa de la multinacional de l’allotjament turístic Airbnb. La companyia californiana ha anunciat aquesta setmana la seva intenció de vendre accions a la Borsa de Nova York. La multinacional vol finançament per als seus plans d’expansió i per capejar la crisi mundial turística i afronta l’operació malgrat que les reserves a la plataforma van arribar a caure el 70% respecte al 2019, amb una caiguda entorn del 30% en aquests moments, informa Reuters. 

Segons va informar en un breu comunicat, Airbnb ha presentat un «esborrany confidencial» a la comissió de borsa i valors dels Estats Units (SEC, per les seves sigles en anglès). En aquest esborrany no s’especifica l’oferta pública inicial proposta de les seves accions ordinàries a la venda. «Encara no s’ha determinat el nombre d’accions que s’oferiran i el rang de preus per a l’oferta proposada», ha detallat l’empresa, que espera que l’operació tingui lloc després que la SEC completi el seu procés de revisió, i en funció de les condicions del mercat.

La plataforma d’allotjaments turístics va anunciar el setembre de l’any passat la seva intenció de ser una companyia cotitzada en borsa al llarg del 2020, un pla que manté malgrat l’impacte del coronavirus sobre el sector i l’economia en el seu conjunt. En qualsevol cas, la sortida a borsa es produeix en un moment delicat. En alguns països, com Holanda, s’han arribat a prohibir els lloguers de vacances, mentre el trànsit de persones entre països s’ha desplomat i l’amenaça de bloqueig total no es descarta. El sector turístic en el seu conjunt està en procés de reinvenció. 

Fa poc més de dos mesos la companyia va acomiadar més de 2.000 empleats, cosa que suposava el 25% de la plantilla, tot i que es van prometre no més retallades a part dels ja fets amb la confiança que els efectes de la pandèmia no se n’havien de prolongar massa. Però els ingressos van caure fins al segon trimestre de l’any fins als 335 milions de dòlars, segons Bloomberg, el 67% menys. Les xifres financeres d’Airbnb afectaran indubtablement el preu de valoració de la companyia, amb una prima de risc major i perspectives de recuperació difícils de valorar en termes de temps. L’última valoració era d’uns 18.000 milions d’euros, xifra que és actualment un màxim difícil d’arribar. 

La firma de lloguer de cotxes amb conductor Uber va intentar l’any passat atraure inversions la primavera del 2019 i el seu intent va quedar en un veritable desengany. Igual que l’operació de WeWork, el gegant de lloguer d’oficines compartides, que va haver de posposar la seva cotització al Nasdaq i el seu llavors màxim directiu, Adam Neumann, va ser destituït.

Airbnb va ser fundada per Brian Chesky i Joe Gebbia, que van començar llogant matalassos inflables al seu departament per a una convenció a San Francisco a finals del 2007. Com en una d’aquestes històries de pel·lícula d’èxit empresarial, en només dos anys van crear una plataforma d’internet per al lloguer de vivendes i habitacions ara coneguda a nivell mundial. L’empresa té presència a 89 països i forma part de l’il·lustre grup de les denominades unicorn o firmes amb facturació superior al milió de dòlars. I aquest èxit indubtable s’ha produït malgrat la negativa de moltes capitals a acollir la seva activitat, perquè és una competència real a fórmules turístiques tradicionals com els hotels. L’acusació principal és que el lloguer turístic de les vivendes condemna el centre de les ciutats a l’especulació immobiliària i a l’èxode dels ciutadans locals cap a altres zones. 

Notícies relacionades

Malgrat aquests obstacles administratius, legals i d’opinió pública, el cert és que Airbnb ha aconseguit el beneplàcit i la confiança dels consumidors. Fins i tot podria pensar-se que l’aïllament necessari que causa l’amenaça de pandèmia és més fàcil d’aconseguir en la privacitat d’una vivenda de lloguer que en un hotel, per la qual cosa Airbnb pot tenir encara un llarg recorregut al disputat mercat turístic. A més la firma manté el seu halo especial que fa que, com altres firmes tecnològiques, siguin capaços d’atraure la confiança dels inversors. 

Aquest mateix any, altres empreses tecnològiques han tingut èxit en la recerca de finançament al ‘parquet’. Pershing Square Tontine Holdings, fundada pel guru inversor Bill Ackman, va generar uns 4.000 milions de dòlars quan va començar a cotitzar a meitat de juliol, més que cap altra firma emergent fins al moment. 

Temes:

Airbnb