09 d’ag 2020

Anar al contingut

RECONVERSIÓ EMPRESARIAL

Negocis camaleònics

La pandèmia dispara la producció de solucions per evitar el contagi del virus en les activitats diàries

Molts empresaris han aprofitat el seu domini tecnològic per transformar-se i adaptar-se al nou entorn

Carme Escales

Negocis camaleònics

La pandèmia de la Covid ha portat molts empresaris a replantejar el seu negoci. Alguns han obert línies noves de facturació trobant solució a necessitats plantejades per la crisi sanitària. D’altres ja van néixer per inventar. Són negocis camaleònics capaços de pal·liar sempre qualsevol nou menester. És el cas de Francesc Sentias de Sant Martí de Centelles (Osona). Procedent del sector de la sonorització en esdeveniments i festes, en un moment donat, va adquirir una màquina de confeti per completar la seva oferta. I el 2008 va crear la seva pròpia empresa de confeti –Confettishots– dissenyant ell mateix les màquines que, a través de les seves comercialitzadores pròpies, Oh!fx estatal i internacional, ven a uns 60 països de tot el món. Fabriquen també màquines d’efectes escènics, com ara fum, escuma, aromes o neu artificial. El negoci en el seu conjunt estava facturant uns 3,5 milions d’euros, fins que va arribar el virus de la Covid-19 i els concerts, les discoteques i les grans celebracions que reclamaven les seves màquines es van suspendre. «De la nit al dia, tot anul·lat i ja pensem només en l’any vinent», explica el fundador i administrador de les empreses, Francesc Sentias.

Però en la foscor més gran del moment empresarial, Sentias, ‘alma mater’ de l’R+D de la firma, ha adaptat una d’una de les seves màquines nebulitzadores de fragàncies (transforma olis essencials en vapor) com a dispersor de substàncies viricides, incorporant una pistola per aplicar el desinfectant als panys de les portes, les baranes, la roba o tota mena de superfícies. «El primer prototip el vam tenir en 24 hores. En tres setmanes vam investigar l’adaptació i vam desenvolupar el producte que, en deu dies, ja vam posar al mercat», explica Sentias. Temps rècord per tombar la truita i treure bon partit de l’experiència i una tecnologia de la qual ja són líders del sector, per crear ara Sanifyer, el polvoritzador de mà, per un preu a partir de 215 euros (la pistola, a partir de 560 amb compressor). «Tots els components de la màquina –portàtil, de fàcil aplicació, que no requereix que s’esbandeixi ni s’assequi– es fabriquen a Catalunya i els acoblem nosaltres. A través de distribuïdors ja ha arribat als seus clients, molts establiments comercials», explica el director comercial de Confettishots, Dani Ubinyana. «En les primeres set setmanes ja va facturar uns 215.000 euros i ara inicia la seva expansió als mercats exteriors, mentre que el ritme de creixement de comandes nacionals és molt bo», afegeix.

Lluís Díaz, provant la màquina nebulitzadora portàtil en una botiga de Girona. / Acn

Un altre cas és el de Lluís Díaz, empresari de Girona i fundador d’Aniartsun Protect especialista en maquillatge aplicable amb aerògraf, amb cremes pròpies de protecció solar, que el 2014 va idear una dutxa que aplica el protector solar, instal·lable a les platges, piscines o resorts. Però la pandèmia va aturar l’obertura al mercat exterior, on ja hi havia municipis i parcs aquàtics interessats, i ha afectat també els encàrrecs a les platges de la costa mediterrània i altres instal·lacions vacacionals nacionals. Així que, aprofitant la seva pròpia tecnologia, Lluís Díaz ha creat també el seu model de pistola nebulitzadora, Nebulizerair. No deixa cap residu a les superfícies ni requereix desallotjar els espais ni ventilar-los després de la seva aplicació. «Fem de tallafocs», diu el creador de la màquina, Lluís Díaz, al capdavant d’una empresa on treballen sis persones. L’aparell es pot adquirir a partir de 1.000 euros, es comercialitza a tot Espanya i ja se n’han enviat alguns a Xile. Díaz calcula que a final d’any podran haver facturat entre 200.000 i 300.000 euros, i la seva ment ja cavil·la noves versions del sistema que pugui incloure més aplicacions.

Per a l’empresa Tot Nuvis de l’Hospitalet de Llobregat, dedicada a la moda nupcial, el virus també va suposar una aturada radical. Però, tal com explica la seva responsable, Yolanda Pérez, «teníem mans, màquines i coneixement de patrons, i ens vam posar a fer bates, jaquetes i tota mena d’adaptacions tèxtils de protecció davant les noves necessitats. Davant un problema, ens reinventem». Van passar de facturar 3,5 milions d’euros a haver d’aplicar un erto al 70% d’una plantilla de 40 persons que, gràcies a la seva reconversió, confien a poder anar recuperant.

Fins a 2.000 peticions van arribar al Marketplace creat per Acció, un portal de trobada d’empreses que requeria proveïdors per desenvolupar productes o s’oferia a fer-los. «Durant la crisi s’han ofert moltes empreses per cobrir les necessitats del sistema sanitari: epis, respiradors, mètodes de desinfecció», explica Àurea Rodríguez, directora d’innovació d’Acció. «D’altra banda, hem viscut la digitalització accelerada de les empreses. Hi ha hagut una conscienciació general que la tecnologia és important», afirma. Des d’Acció estan acompanyant, en aquest moment, més de 150 projectes de nous productes o serveis d’empreses.