06 jul 2020

Anar al contingut

crisi de nissan

Aragonès proposa entrar en el capital d'empreses que rebin subvencions

El vicepresident de la Generalitat defensa el model francès que exigeix accionarialment els compromisos de les multinacionals

El vicepresident català i conseller d’Economia, Pere Aragonès, ha advocat aquest divendres per articular de manera diferent els ajuts públics a les empreses, i ha abandonat la via de la subvenció i ha apostat més per l’entrada en el capital per tenir més incidència en les decisions de les companyies, a l’estil francès. Respon així a l’anunci aquest dijous per part de la multinacional japonesa Nissan que abandonarà la seva presència industrial a Catalunya a finals d’aquest any. Aragonès va criticar que Nissan ha rebut en els últims 15 anys 25 milions d’euros en aportacions de la Generalitat. Nissan té plantes a la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca, i dona feina directa a unes 3.000 persones i de forma indirecta a 20.000 més.

En declaracions a RAC1, Aragonès s’ha mostrat confiat que la decisió de Nissan sigui reversible i ha dit que per aconseguir-ho totes les administracions i agents socials treballaran en la mateixa direcció.

El vicepresident català ha assegurat que «la indústria de l’automòbil té futur a Catalunya», especialment la vinculada a les noves formes de mobilitat, com el cotxe elèctric, mateix missatge que el llançat també per l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

Catalunya, ha afegit Aragonès, no només té fàbriques i mà d’obra especialitzada, sinó també infraestructures clau en l’àmbit de l’automoció, com la zona de proves d’Idiada, el circuit de Montmeló o la infraestructura 5G al llarg de l’AP-7.

El també titular d’Economia ha lamentat la decisió de Nissan i ha remarcat que la Generalitat sempre ha estat compromesa amb el manteniment de l’activitat de la marca japonesa, que fa 40 anys que és a Catalunya. Ha recordat, no obstant, que si el Govern tingués els recursos que tenen els estats podria fer el que fa, «però multiplicat per més», com és el cas del Govern francès amb el Grup Renault, que a més d’injectar liquiditat a la companyia té el 15% de l’accionariat.