HISTÒRIES MÍNIMES

Auditant l'asfalt

Sotavia escaneja els carrers en un vehicle amb càmeres que detecten anomalies al paviment. Els ajuntaments són el principal client d'aquesta revisió a demanda

sotavia

sotavia / Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES

Esquerdes, clots, fissures, aixecament o bombadura del paviment, qualsevol desperfecte petit o gran de l’asfalt, Sotavia el localitza i registra. És la ‘start-up’ de tres doctorats en enginyeria electrònica i comunicació: Simó Graells, Joan Ramon Ragué i Carles Vilella, que oferien serveis a empreses, per exemple, en el camp de les antenes. I es van presentar al concurs internacional Barcelona Open Challenge amb què l’Ajuntament de Barcelona obria la possibilitat a professionals d’idear solucions a problemes per als quals el consistori no n’havia trobat cap d’eficaç.

Detectar desperfectes al carrer va ser el seu repte a resoldre. El sistema que van idear va guanyar el concurs i l’administració es va fer càrrec dels costos del seu desenvolupament i implementació per detectar les anomalies sobre l’asfalt als barris de la ciutat. «Vam dedicar tres mesos a escanejar tots els carrers amb un vehicle», afirma Simó Graells.

               El contracte municipal es va prolongar 3,5 anys i des de fa un any, l’empresa de Graells i els seus socis, amb oficina al Parc Tecnològic de Barcelona Activa, a Nou Barris, ja treballa per a altres ajuntaments i empreses de manteniment. Santa Coloma de Gramenet va ser el primer consistori que els va encarregar els seus serveis després de Barcelona. El van seguir Sant Boi de Llobregat, Rubí, Sant Cugat del Vallès, Esplugues de Llobregat i Cardedeu. I aquesta setmana, el vehicle de Sotavia escanejarà els carrers de Sant Esteve Sesrovires.

Escanejat nocturn

El cotxe va equipat amb dues càmeres que graven durant el recorregut –com els cotxes de Google Maps. Va detectant i assenyala qualsevol imperfecció a l’asfalt. Les gravacions es fan de nit i a velocitat normal de circulació en les vies urbanes. Les imatges de la superfície del paviment captades tridimensionalment es classifiquen i es filtren segons tipologia i es presenten al client localitzades digitalment sobre el mapa.

Les gravacions, en tres dimensions, es fan de nit i a velocitat normal de circulació a les vies urbanes

Notícies relacionades

Els tres socis fundadors de Sotavia (contracció de la seva idea original, ‘Sot a la via’) s’ocupen de la direcció, operacions financeres i I+D de l’empresa, que a part, compta amb un comercial, el xofer del vehicle i un altre professional que valida les dades obtingudes. 145.000 euros van ser l’aportació inicial fruit del concurs municipal que van guanyar. Els socis van invertir 70.000 euros més, més una subvenció de 60.000 euros del Programa Estatal de Promoció del Talent i la seva Ocupabilitat a I+D+i, Emplea, del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats; i un crèdit Enisa (European Union Agency for Cybersecurity), de 50.000 euros. L’any passat Sotavia va facturar prop de 90.000 euros i esperen aproximar-se als 200.000 al tancament d’aquest.

En la cita anual Smart City, per al desenvolupament urbà que organitza Fira de Barcelona, celebrada fa una setmana, van iniciar contactes per oferir els seus serveis a altres països.

Els tres emprenedors

<span style="font-size: 1.6rem;"><strong>Simó Graells</strong> i <strong>Joan Ramon Ragué</strong>, al costat </span><span style="font-size: 1.6rem;">del tercer soci de Sotavia, Carles Vilella, van compartir aula estudiant enginyeria i van ser professors a la <strong>Universitat de La Salle-Ramon Llull</strong>. Voldrien preparar més vehicles per obrir filials a diferents regions d’Espanya i Europa.</span>