infraestructures
ACS, Sacyr i Iberpistas recorren el mètode per calcular el rescat de les vies en fallida
El Govern xifra en un màxim de 3.305 milions d'euros la responsabilitat patrimonial de l'Estat
ACS, Sacyr i Iberpistas (Abertis) han recorregut davant delTribunal Suprem la metodologia aprovada pel Govern per calcular la responsabilitat patrimonial d’Estat (RPA), a la qual s’haurà de fer front pel rescat d’aquestes vies, segons publica el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). Aquests recursos contenciosos administratius, que han sigut admesos a tràmit per l’alt tribunal, se sumen als interposats per altres entitats com Bankia, Globalvía i els fons creditors de les nou autopistes que han fet fallida.
El Consell de Ministres va aprovar a finals d’abril l’acord d’interpretació del mètode per calcular la multimilionària factura a què haurà de fer front l’Estat per la fallida de les concessionàries de les esmentades autopistes, ara en fase de liquidació i en mans de la Societat Estatal d’Infraestructures del Transport Terrestre (Seittsa).
En l’esmentada metodologia, el Govern xifra en un màxim de 3.305 milions d’euros l’RPA que s’haurà d’abonar per les obres i expropiacions empreses al seu dia per a la seva construcció i no amortitzades (via peatges). A més, adverteix que restarà els 300 milions que estima necessaris invertir en les vies perquè recuperin els seus estàndards mínims de qualitat.
Obres addicionals
A aquesta quantitat se sumarà el cost de modificacions i obres addicionals que es van emprendre en aquestes vies, pendent de determinar, i se li restarà les inversions que es consideren necessàries per a la "posada a zero" d’aquestes autopistes o cost de reposició, així com les expropiacions pendents d’amortització i pagades per l’Administració.
A l’octubre del 2017, l’Executiu va detallar en el pla pressupostari per al 2018 remès a Brussel·les que la despesa en inversions es veuria afectada per la cobertura de més de 2.000 milions de l’RPA derivada dels procediments judicials de les autopistes de peatge que estaven llavors en concurs de creditors. L’estimació es va rebaixar posteriorment a 1.800 milions d’euros, mentre que els fons creditors la xifren en uns 4.500 milions. De fet, les empreses concessionàries comparteixen l’estimació econòmica dels fons, tot i que encara no ha presentat les al·legacions en què s’ha de concretar la seva valoració. En general, no assumeixen els criteris utilitzats pel Govern per valorar amortitzacions o el moment a partir del qual s’ha de calcular l’RPA, la qual cosa implica una valoració total diferent de la de l’Executiu. Tampoc està clar, assenyalen, quina part ha de cobrar cada un dels afectats, entre els quals, bancs, que també han presentat un recurs al Suprem, i els mateixos fons.
El Ministeri de Foment, per la seva banda, ha assenyalat aquest dilluns que seguirà endavant amb els seus plans, al marge de les demandes presentades, i que pagarà "com més aviat millor" la factura del rescat de les autopistes.
El càlcul de l’RPA, aprovat pel Govern el mes d’abril passat, forma part del procés de liquidació dels contractes concessionals, que es van resoldre abans de temps després d’entrar en concurs les concessionàries de les autopistes afectades (R-3, R-5, R-2, R-4, M-12, AP-7 Circumval·lació d’Alacant, AP-7 Cartagena-Vera, AP-36 Ocaña-La Roda i Madrid-Toledo AP-41), ara gestionades per l’estatal Seittsa.
Valoració de les obres
Notícies relacionadesL’acord concreta aspectes com la valoració de les obres de construcció i diferents conceptes a incloure en la valoració de les expropiacions de terrenys, així com la forma com es tindran en compte altres circumstàncies especials, com l’existència de convenis d’aprofitaments urbanístics o la minoració a realitzar en els casos en què Foment va assumir els pagaments per sentència judicial.
A més, fixa el procediment d’amortització de les obres i expropiacions, així com el període que es considerarà en el seu càlcul; el tractament dels límits de l’RPA en concepte d’expropiacions i obres, previstos en el seu moment en els plecs i ofertes dels licitadors, i el mètode de càlcul dels interessos de demora i la data, des de quan seran d’aplicació.
- L’única cullerada que has de posar a la rentadora per tenir la roba neta i estalviar en la factura de la llum
- Successos La Guàrdia Civil rescata una dona que va caure d’una moto d’aigua a 3 quilòmetres de la costa de Badalona
- Mort d'un temporer Els presseguers ploren
- "Han deixat els pobles i la gent sols"
- "Vaig creure que no en sortiria amb vida"