Dues vagues pel pont

Les aturades dels serveis de handling als aeroports que comencen aquest 15 d’agost poden afectar fins a 27 aeròdroms a tot Espanya.

PI STUDIO

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els aeroports espanyols s’enfronten a un pont d’agost de màxima activitat i dues vagues convocades en els serveis de handling que amenacen de complicar les operacions. El focus del conflicte és en les empreses Azul Handling –propietat de Ryanair– i Menzies, que gestionen el servei d’equipatges i subministraments de terra de companyies com Ryanair i Emirates, British Airways i Easyjet, entre d’altres.

El sindicat UGT és el convocant i, després de fracassar ara com ara la negociació, les aturades començaran a les 5.00 h de demà. El Ministeri de Transports ha fixat els serveis mínims, que en el cas de Ryanair seran entre el 75% i el 85% en vols internacionals o cap a i des de les Canàries i les Balears. En vols domèstics amb una alternativa de transport terrestre de cinc o més hores, seran del 60%. I quan es tracti de menys de cinc hores, del 35%.

Els serveis essencials a Menzies seran del 76% dels vols internacionals o desplaçaments no peninsulars, del 60% per als domèstics peninsulars, però amb una alternativa terrestre de més de cinc hores i per als domèstics amb alternativa de transport inferior a les cinc hores, els serveis mínims seran del 36%. Fins a 27 aeròdroms a tot Espanya poden quedar afectats, entre els quals destaquen Barcelona-el Prat, Palma, Màlaga-Costa del Sol, Alacant-Elx i Tenerife Sud. Els treballadors d’Azul Handling, la vaga del qual afecta directament Ryanair, que al Prat gestiona al voltant del 15% del total de vols, estan cridats a parar a partir de demà, de manera indefinida i en franges d’hores. Els de Menzies, que presta servei a aerolínies com Emirates, British Airways, American Airlines, EasyJet, Turkish Airlines, Norwegian o Wizz Air, estan convocats els dies 16, 17, 23, 24, 30 i 31 d’agost.

Notícies relacionades

L’OCU va recordar en un comunicat que els passatgers afectats per una cancel·lació tenen dret al reemborsament del bitllet –que l’aerolínia haurà d’abonar en un màxim de set dies– i a una possible compensació de fins a 600 euros per passatger. Però, com que la vaga és en terceres empreses, les aerolínies podrien adduir "circumstàncies extraordinàries" i evitar abonar compensacions.

A l’OCU afirmen que el passatger afectat pot reclamar despeses de menjar, allotjament o transport extra si la vaga l’obliga a esperar o a pernoctar. El passatger pot reclamar a partir de la cinquena hora de retard. Si l’aerolínia ofereix un transport alternatiu i el passatger ho accepta, "renunciarà al reemborsament i a una possible compensació".