4.500 AFECTATS

Camioners espanyols reclamen 700 milions d'euros als fabricants

Comença la presentació de reclamacions als jutjats contra el càrtel europeu per pactar preus

zentauroepp45427249 camions camiones  marcha lenta181011193730

zentauroepp45427249 camions camiones marcha lenta181011193730 / Salvador Miret

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Milers de camioners espanyols estan emprenent accions judicials contra els fabricants dels seus vehicles per rebre compensacions pel preu pagat en la seva adquisició. El despatx CCS Advocats ha iniciat la presentació de les primeres demandes contra el càrtel europeu de fabricants de camions, que recullen 7.300 reclamacions de 4.500 clients i que impliquen més de 34.000 vehicles. Les indemnitzacions totals als afectats pel cas a Espanya podrien superar els 700 milions d’euros, segons les reclamacions calculades pels demandants. 

Segons CCS Advocats, la presentació de demandes s’està fent de manera uniforme en totes les comunitats autònomes i la indemnització estipulada per als usuaris amb camions afectats podria situar-se en una mitjana del 16,35% del preu original del vehicle.

La prova pericial aportada pel despatx d’advocats, que ha fet en coordinació amb equips tècnics d’altres països, és el resultat de quantificar els sobrecostos causats pel càrtel de fabricants de camions als transportistes utilitzant dos mètodes economètrics diferents.

A Espanya, els afectats començaran la seva etapa cap a una possible indemnització als jutjats del Mercantil de les seves províncies i presumiblement acabarà en les audiències provincials, sense descartar que alguns casos puguin arribar fins al Tribunal Suprem. Altres bufets ja han presentat demandes i ha sortit alguna sentència desestimatòria a causa dels defectes que presenta la prova pericial que han utilitzat, segons CCS Advocats.

Segons Jaime Concheiro, soci de CCS Advocats, “la tardança en la presentació de les demandes tramitades per CCS Advocats, respecte d’altres bufets, ha obeït a la gran complexitat de la prova pericial a causa de la ingent quantitat de dades de preus de venda de vehicles, que era necessari tractar i analitzar per poder arribar als resultats obtinguts. Per tenir més fiabilitat, aquests resultats també han sigut contrastats i confirmats pels resultats obtinguts per altres equips pericials que actuen en diferents països europeus”.

Aquest procés legal es va iniciar el 2016, quan la Comissió Europea va anunciar la imposició d’una multa de més de 2.926 milions d’euros als sis principals fabricants de camions DAF, Daimler-Mercedes, Iveco, Renault-Volvo, Scania i MAN. Aquesta última es va acollir al programa de clemència i va quedar exclosa de la multa per haver denunciat les pràctiques infractores del càrtel. La sanció va ser imposada per Brussel·les al grup de fabricants per haver pactat els preus de venda dels camions entre els anys 1997-2011, per haver obstaculitzat la introducció de noves tecnologies en matèria d’emissions i per haver repercutit en els compradors els costos d’aplicació d’aquestes tecnologies. Es tracta d’una de les multes d’aquest tipus més elevades imposades per Brussel·les.

Notícies relacionades

Els fabricants, a excepció de Scania, van reconèixer la seva implicació en el cas, que va durar catorze anys, per la qual cosa l’Executiu comunitari va acceptar reduir un 10% les multes i fins i tot perdonar totalment la imposada a MAN, l’empresa que va confessar l’existència del pacte.

D’altra banda, el fabricant suec Scania, que Brussel·les va sancionar amb 880 milions d’euros, va rebutjar “fermament” i va apel·lar la multa després d’assegurar que ha cooperat “plenament” amb l’organisme europeu proporcionant-li la informació i les explicacions sol·licitades durant tot el període d’investigació.

Temes:

Camions