Anar al contingut

10 d'agost

Ryanair cancel·la 24 vols aquest divendres a Espanya

L'efecte de les vagues de pilots a Suècia i Bèlgica obliga la companyia a suprimir 126 vols en aquests dos països

Sara Ledo

A cabin crew staff member enters a Ryanair plane at the airport, during a protest on the second and last day of a cabin crew strike held in several European countries, in Valencia, Spain July 26, 2018 REUTERS/Heino Kalis

A cabin crew staff member enters a Ryanair plane at the airport, during a protest on the second and last day of a cabin crew strike held in several European countries, in Valencia, Spain July 26, 2018 REUTERS/Heino Kalis / HEINO KALIS (REUTERS)

Ryanair ho ha tornat a fer. La companyia, en plena guerra oberta amb els seus empleats, ha decidit escurçar al màxim els efectes de les vagues convocades per a aquest divendres pels pilots belgues i suecs amb la cancel·lació de 126 vols a Bèlgica (104) i Suècia (22), dels quals 24 tenen Espanya com a origen o destinació.

Segons la pàgina web de la companyia, Ryanair ha cancel·lat quatre vols divendres entre Espanya i Suècia (Estocolm Skavsta-Alacant i Estocolm Skavsta-Barcelona el Prat, anada i tornada) i 20 entre Espanya i Bèlgica (vuit a l’aeroport de Zaventem –dues connexions des de Madrid i dos des de Barcelona– i 12 al de Charleroi –les connexions amb Alacant, Almeria, Santander, Sevilla, Tenerife Sud i Saragossa–), del total de 38 vols previstos entre Espanya i aquests dos països per a aquest divendres.

Segons la companyia, tots els passatgers afectats van ser notificats via missatge o correu electrònic divendres passat, 2 d’agost, i se’ls tornarà el preu del bitllet o seran reacomodats “en un altre vol de Ryanair”. Una cosa que també va assegurar haver fet en la vaga dels dies 25 i 26 de juliol i que, no obstant, li va costar l’obertura d’un expedient per part de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (Ministeri de Foment), que va recordar a la companyia, entre altres coses, que en cas de reubicació dels passatgers en altres vols està “obligada” a buscar l’opció més ràpida i “no només en vols propis”, sinó que haurà d’oferir les places disponibles en altres companyies aèries aquell mateix dia.

Estiu maleït

Està sent un estiu maleït per a la companyia, en què els treballadors semblen haver-li declarat la guerra a la ‘low cost’ que, segons els seus empleats, té uns drets laborals a la mida dels seus baixos preus. I si al juliol s’enfrontava als tripulants de cabina, a l’agost li passa el mateix amb els pilots irlandesos, belgues i suecs, així com amb els holandesos i alemanys que han convocat vagues, però que encara no han concretat el dia. Aquest dilluns acaba el termini donat pels sindicats alemanys a la companyia per fer-los arribar una proposta, si no podrien fer coincidir la vaga aquest divendres i l’afectació a Espanya s’ampliaria.

Una situació que està tenint efectes econòmics en la companyia i, tot i que Ryanair presumeix de l’augment de viatgers el mes de juliol, els beneficis s’han reduït en un 20% en el seu primer semestre fiscal i la cotització de les seves accions en el Nasdaq nord-americà porta un descens que no recupera (si les accions costaven el dia 18 de juliol 118,30 dòlars, a dia 2 d’agost se situaven en 100,42).

Els pilots espanyols prefereixen els tribunals

Els pilots espanyols també tenen les seves discrepàncies amb la companyia, tot i que en aquest cas van optar per anar als tribunals amb una denúncia interposada el 27 de juliol davant de l’Audiència Nacional  i després de diverses reunions amb la companyia, en què reclamen contractes sota legislació laboral espanyola i la negociació d’un conveni col·lectiu.

El mateix que els seus companys tripulants de cabina (TCP), que van concloure dimecres passat “per vacances” la lluita amb la companyia, després de l’enèsima reunió a la Direcció General de Treball i la impossibilitat d’arribar a un acord després de la vaga dels dies 25 i 26. No obstant, i tot i que el conflicte es mantingui en “stand by” l’empresa irlandesa s’enfronta a diverses denúncies dels tripulants de cabina.

El 17 de juliol els sindicats Sitcpla i USO van interposar una denúncia davant del jutjat de guàrdia número 35 de Madrid al conseller delegat de la companyia, Michael O'Leary, i al responsable de personal, Eddie Wilson, per enviar correus als tripulants de cabina amb un qüestionari en què els preguntaven si secundarien o no la vaga dels dies 25 i 26 de juliol, cosa que, asseguren, vulnera de facto el mateix dret a la vaga.

Una denúncia que també es va interposar en cada una de les 13 bases de la companyia davant de la Inspecció de Treball i sobre les quals es van fer diverses ampliacions una vegada començada la vaga. Una d’elles, el vespre del 24 de juliol, quan Ryanair va enviar diversos correus electrònics en què demanava als TCPs que no tenien assignats vols de serveis mínims aquell dia que acudissin als aeroports a fer guàrdies a les bases i que va fer que molts inspectors de treball anessin als diferents aeroports per veure què passava.

Temes: Vagues Ryanair

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.