Consell de ministres

El Govern aprova rescatar les autopistes en fallida

L'Executiu autoritza trencar els contractes amb les actuals concessionàries i fixar dates perquè Foment n'assumeixi la gestió

zentauroepp42133633 madrid 16 02 2018 rueda de prensa posterior a la reuni n del180216142523

zentauroepp42133633 madrid 16 02 2018 rueda de prensa posterior a la reuni n del180216142523 / JUAN MANUEL PRATS

2
Es llegeix en minuts

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres el rescat de vuit de les nou autopistes de peatge que estan en fallida a l'autoritzar l'anul·lació dels contractes amb les actuals societats concessionàries de les vies.

El Govern central també ha instat que es determinin les dates exactes en què el Ministeri de Foment, a través de la seva societat Seittsa, passi a fer-se càrrec de les autopistes, segons ha informat el ministre portaveu, Íñigo Méndez de Vigo, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.

En concret, el Consell ha autoritzat rescindir set contractes de concessió. Es tracta del corresponent a les autopistes radials R-3 Madrid-Arganda i R-5 Madrid-Navalcarnero, i dels de la R-4 Madrid-Ocaña, la R-2 Madrid-Guadalajara, la M-12 Madrid-aeroport de Barajas, l'AP-36 Ocaña-La Rueda, el tram de l'AP-7 entre Cartagena i Vera i la circumval·lació d'Alacant.

La ruptura dels contractes suposa un procés de tràmits administratius, entre ells la consecució d'informes de l'Advocacia de l'Estat i del Consell d'Estat. Una vegada estiguin a punt, el Consell de Ministres tornarà a ratificar la resolució contractual.

En paral·lel, amb l'objectiu de garantir la continuïtat del servei de les autopistes, l'Executiu ha instat el delegat del Govern en les societats concessionàries d'autopistes a determinar la data en què Foment passarà a fer-se càrrec d'aquestes vies.

Primer rescat

De moment, només hi ha data per rescatar-ne tres. La R-4 serà assumida pel ministeri el dimecres 21 de febrer, i la Cartagena-Vera i la circumval·lació d'Alacant, l'1 d'abril, la data que el jutge va dictar perquè passin a l'Estat.

Foment preveu assumir la resta de vies entre el que queda d'aquest mes i el de març, si bé fixarà la data d'acord amb els jutjats que en van acordar la liquidació i amb els seus administradors concursals, segons ha detallat el ministeri.

Pel que fa a l'altra via en fallida, l'AP-41 Madrid-Toledo, l'Executiu encara no ha anul·lat el contracte, ja que aquesta via no ha arribat a la fase de liquidació en el procés de concurs de creditors en què estan immerses totes elles des del 2012.

Servei garantit

L'objectiu de Foment amb aquest rescat és "garantir que les autopistes segueixin prestant servei als usuaris" després de la fallida de les seves actuals societats concessionals, mentre la seva explotació es torna a cedir a empreses privades mitjançant un concurs públic que "llançarà en els pròxims mesos", segons ha recordat Méndez de Vigo.

Les societats concessionàries de les vies amb què l'Executiu rescindeix el contracte estan participades per grups concessionals, com Abertis i Globalvía; grans constructores, com ACS, Ferrovial, OHL i Sacyr, i entitats bancàries.

La factura

Una vegada que aquests contractes de concessió de les autopistes quedin definitivament resolts, començarà a comptar el termini de sis mesos de què disposa Foment per calcular i pagar la responsabilitat patrimonial de l'Administració.

Es tracta de l'import que, per contracte, ha de pagar als seus actuals concessionaris per les inversions que van fer per construir les autopistes, un import que Foment ja ha reconegut que afectarà el dèficit públic d'aquest any.

Càlculs

Notícies relacionades

El Govern calculava en uns 2.000 milions aquesta factura en el pla d'estabilitat remès a Brussel·les la tardor passada, però els fons oportunistes que tenen el deute de les autopistes l'estimen en uns 4.500 milions.

Si bé l'Executiu assegura que el seu càlcul és "orientatiu" i que, a més, espera cobrir-ne una part amb els fins a 1.000 milions que espera obtenir amb la relicitació de les vies, l'impacte en els comptes públics podria ser finalment d'uns 1.000 milions.