estratègies de creixement

El vi català busca rendibilitat als EUA

L'auge del turisme afavoreix l'increment dels preus mitjans de venda i la imatge del producte

Els cellers catalans van vendre a l'estranger per valor de 587 milions d'euros l'any passat

nadal retall 0132

nadal retall 0132

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El futur del sector vitivinícola passa per les aliances per a la conquista de mercats. Fa temps que la producció té gairebé assegurada la venda i el que busquen els productors de vi catalans és aconseguir el màxim marge comercial per la via de les exportacions. Un total de 13 cellers de la denominació d’origen Montsant es van desplaçar aquest mes als EUA per ampliar la seva presència comercial de la mà d’Acció, l’agència pública de la Generalitat impulsora de la internacionalització de les empreses catalanes. Les exportacions catalanes de vi, inclòs el cava, van assolir els 587 milions d’euros el 2016, segons xifres provisionals de l’Icex, una mica menys que els 606 milions de l’any anterior, però amb expectatives de creixement. 

L’any 2016 va tancar amb 183 milions menys de litres de vi espanyol exportats a nivell mundial respecte al 2015, encara que la facturació va augmentar en gairebé 530 milions d’euros al pujar el preu mitjà, segons l’Observatori Espanyol del Mercado del Vi (OEMV). Espanya va reduir exportacions sobretot a granel, malgrat que es va mantenir com a primer venedor mundial en aquest aspecte amb 2.236 milions de litres anuals.

En l’actualitat, el valor mitjà dels vins comercialitzats a Espanya se situa en 1,06 euros/litre, una tercera part del valor del vi francès o la meitat del valor obtingut per la competència italiana. En productes envasats, la mitjana va arribar a 2,20 euros per litre l’any passat. 

La venda a almenys 25 o 30 euros l’ampolla és l’objectiu de qualsevol marca prestigiosa catalana o de la resta d’Espanya. L’exportació és fonamental per al sector i la clau del futur passa per trobar l’equilibri entre la producció i la capacitat de venda.

«Hi ha una tendència creixent a l’exportació que s’explica, principalment, per aquesta aposta dels cellers catalans per la internacionalització, però que també s’ha reforçat pel turisme. Cada vegada més persones visiten el nostre país, coneixen millor Catalunya i, per tant, els vins catalans. I al final, volen consumir al seu país d’origen el que han tastat aquí», explica Cristina Serradell, gerent d’estratègia internacional d’Acció.

Un dels factors que convida a l’optimisme és l’augment de les vendes de vi en països com els EUA, Austràlia, el Canadà, Rússia i el Brasil, especialment en segments de consum esporàdic vinculat a ocasions especials, per la qual cosa els preus tendeixen a pujar.

La batalla comercial exterior té punts èpics i perspectives de rendibilitat sorprenents que mereixen esforços. Però l’atomització de la producció catalana és una dificultat afegida. Es calcula que a Catalunya hi ha un miler de cellers i 11 denominacions d’origen. El sector que reivindica el raïm autòcton xoca amb el fet que a Catalunya n’existeixen almenys 27 varietats.  

L’APOSTA AUTÒCTONA

Notícies relacionades

«La història de Catalunya i la de la cultura del vi estan fusionades i això és el que hem de miar de transmetre a cada consumidor que volem que tasti els nostres vins. Catalunya disposa d’un gran nombre de varietats de raïm úniques i autòctones que no es troben en altres països, cosa que encara accentua més el marcat caràcter de cada vi», explica Gabriel Rius, responsable d’exportacions de Cavas Nadal, una de les firmes que han posat els seus ulls en el mercat dels EUA. Nadal preveu créixer en exportació al voltant d’un 10% anual durant els pròxims tres anys enfocat en segments de consum alt i mitjà-alt.

Els EUA són el principal client per al vi envasat espanyol en valor i Alemanya ho és en volum. Un 72% dels cellers que han promocionat els seus vins a través de l’oficina de promoció exterior de Miami de la Generalitat han tingut èxit. Però els vins espanyols suposen poc més del 6% de les importacions de vi als Estats Units.

Temes:

Estats Units