EFEMÈRIDE D'UNA INSTAL·LACIÓ

L'aeroport de Girona celebra el 50è aniversari amb més vols

L'aeròdrom de la Costa Brava celebra el 50è aniversari i preveu aquest any tornar a augmentar el nombre d'usuaris

principios-de-los-70vecinos-acuden-al-mirador-aeropuerto-a-pasar-la-tardes-de-domingo-peq

principios-de-los-70vecinos-acuden-al-mirador-aeropuerto-a-pasar-la-tardes-de-domingo-peq
4mayo1997-pasajera-20millones-de-la-historia-del-aeropuerto-de-gironapeq

/

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

L’aeroport de Girona-Costa Brava compleix l’1 d’abril 50 anys d’història. La instal·lació, en aquestes cinc dècades, ha sabut trobar el seu lloc com a aeroport complementari al de Barcelona i, després d’una llarga crisi, aquest any preveu tornar a créixer gràcies a la diversificació de les aerolínies presents.

Girona va tenir un aeròdrom militar a Banyoles fins a finals dels 60. El 1963 es va aprovar la construcció d’un aeroport, que trigaria quatre anys a acabar-se. L’1 d’abril de 1967 es va inaugurar: més de 40.000 ciutadans es van unir a la festa, en un dia en què van aterrar avions de l’Exèrcit de l’Aire (T-6 Texas, F-86 Sabre i saetas), d’aeroclubs catalans i un Convair Metropolitan d’Iberia. 

La inauguració va ser tot un esdeveniment per a Girona, amb fins i tot una secció diària sobre l’aeroport al diari 'Los Sitios'. El 27 d’abril d’aquell mateix any va aterrar el primer vol internacional: un Caravelle procedent de Dinamarca.

Als 70, va arribar la primera remodelació, amb una nova terminal renovada, i també la pista va ser ampliada. L’octubre de 1972 es va aconseguir arribar al milió de passatgers, i l’aeroport va començar a convertir-se en un atractiu turístic i econòmic per a la província.

Als 80, la crisi del petroli va impactar en la instal·lació, que es va quedar sense vols internacionals i va arribar a mantenir només una ruta amb Madrid. Als 90, es va recuperar: durant els Jocs, fins i tot un Douglas DC-8 va realitzar un pont aeri gairebé diari amb els EUA per transportar convidats.

El 2002 es va reformar la terminal, i va ser el 2004 l’any d’inflexió de la instal·lació: una quasi desconeguda Ryanair va usar Girona com la seva porta d’entrada a Espanya. Aquell any va vorejar els tres milions de passatgers i, en plena aposta de l’aerolínia irlandesa, va marcar màxim el 2008, amb 5,5 milions d’usuaris.

Notícies relacionades

Però la crisi, la reducció de les subvencions i l’estrena de Ryanair a Barcelona va fer caure el nombre de passatgers cada any: el 2016 va tancar amb 1,7 milions d’usuaris. «Aquest any és el del canvi de tendència», va explicar a aquest diari el director de l’aeroport de Girona, Lluís Sala. «Tenim un increment de seients oferts del 25% per a l’estiu, i encara esperem algun anunci més», va afegir. Per Sala, l’important és que l’aeroport «ha sabut diversificar les aerolínies presents –Transavia, Jet2...–, fet que no implica que no hi vulguem Ryanair». «La nostra àrea d’influència és Girona, Barcelona i també el sud de França», va completar.

La instal·lació celebrarà diversos actes tot l’any per commemorar l’aniversari, com una exposició amb fotos històriques.