HISTÒRIES MÍNIMES

Una segona oportunitat per a les llibreries

Re-Read adapta el 'low cost' al món dels llibres

La cadena compta amb 33 establiments i preveu obrir-ne set més aquest any

Weber no perd cap oportunitat per descobrir les històries que hi ha darrere de cada llibre. Un cop, es va dedicar a reunir els objectes perduts en els llibres que li arriben: entrades de teatre, posavasos i col·leccions de monedes.  

zentauroepp36850340 barcelona  barcelones  12 01 2017  economia    entrevista a 170115135820

zentauroepp36850340 barcelona barcelones 12 01 2017 economia entrevista a 170115135820 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA MARTÍN VALBUENA / BARCELONA

Aquells lectors que es decanten pels llibres de segona mà poden trobar una opció molt barata a Re-Read. Aquestes llibreries de baix cost ofereixen els seus llibres per 3 euros i, en el cas que el comprador vulgui emportar-se’n més d’un, el preu es va rebaixant fins als 2 euros. El tracte és sempre el mateix: 1 llibre per 3 euros, 2 llibres per 5 i 5 llibres per 10. 

    Re-Read també dona una oportunitat a aquells que vulguin desfer-se dels llibres que ja no desitgen llegir més o els que van ser regals desafortunats i no van arribar a encertar els seus gustos literaris. En aquestes llibreries, tot aquell que vulgui els pot vendre per 20 cèntims i guanyar així més espai a les prestatgeries de casa seva, sempre que els llibres estiguin en bon ­estat. 

    Mercedes Zendrera i Nicolás Weber són la parella que es troba darrere d’aquesta fórmula, que els ha permès crear una cadena de llibreries de segona mà i baix cost en només cinc anys i que és la conseqüència d’haver de pensar com reinventar el sector després de l’arribada de la crisi. Per Weber el resultat és clar: «llibres gairebé nous per un preu impossible». 

    En concret, el 1982, Zendreda i Weber van obrir la seva primera llibreria, la Baibars, especialitzada en cultura àrab, i que els va servir com a experiència inicial en el sector. Però, amb la crisi, les vendes es van anar debilitant. «A partir del 2009, vam començar a facturar menys i va arribar un moment en què vam haver de decidir entre renovar-nos o deixar el negoci», comenta Weber. 

    És aquí quan sorgeix la idea d’apostar per les llibreries de segona mà. En un període en què Weber recorda que «es tancaven dues llibreries a la setmana a Espanya», la parella de llibreters va decidir fer el contrari, encara que tots els seus familiars al principi els diguessin que «era una bogeria». 

    No obstant, la primera llibreria, que va arribar el març del 2012, va tenir una molt bona acollida i altres persones del sector van començar a interessar-se pel seu negoci per ­desenvolupar locals semblants. «Per primera vegada en la meva vida –explica–, vaig anar a buscar una revista que parlava sobre franquícies i, així, vam començar a obrir botigues que no eren nostres».

    Re-Read ja compta amb un total de 33 llibreries a tot Espanya, la meitat de les quals se situen a Catalunya. Zendrera i Weber en tenen quatre i la resta les posseeixen les persones que s’han sumat al seu projecte com a franquiciats. Per a aquest any, la cadena de llibreries preveu obrir set botigues més. 

Notícies relacionades

    Amb una facturació anual d’uns dos milions d’euros, la parella estudia exportar la idea de negoci fora d’Espanya i dur-la a països veïns, com Portugal i França. Després a altres de més llunyans, com Mèxic. 

    Per Weber, el secret d’aquests resultats es troba en la seva passió pels llibres, que comparteix amb Zendrera. «Venim del món de les llibreries i coneixem aquest sector», explica Weber, tot i que afegeix que també hi ha altres elements que els han ajudat molt, com comptar amb actors d’altres àmbits com el del disseny i la tecnologia per tenir noves idees i perfeccionar el producte final. «Tota suma i cada detall compta», conclou Weber.