SMART CITY EXPO WORLD CONGRESS

Catalunya es posiciona com a 'smart country'

Emprenedoria, solucions de mobilitat i botigues intel·ligents són exemples d'iniciatives en marxa relacionades amb les 'smart cities'

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Barcelona es convertirà aquest dimarts en la capital de les ciutats intel·ligents ('smart cities') ja que acollirà, fins dijous, la sisena edició de l'Smart City Expo World Congress. En aquesta cita, empreses d'arreu del món mostraran les seves novetats en aquest àmbit, mentre Catalunya buscarà posicionar-se com a territori intel·ligent gràcies al Catalunya Smart Country Tour, una iniciativa paral·lela que posa en relleu els projectes relacionats amb el sector que es porten a terme en diverses ciutats.

Comerç, entrega de paquets, transport, mobilitat, logística... Tots els sectors estan afectats per les 'smart cities', una nova forma de gestionar les ciutats aprofitant les tecnologies com els sensors i la big data. “A Catalunya som pioners en la instal·lació i aprofitament d'aquest tipus de tecnologies, però no hi havia cap tour d'aquestes característiques, quan en altres ciutats que competeixen amb Barcelona, sí”, explica Jordi Nicolás, responsable de la iniciativa. “Es busca veure que ja hi ha iniciatives de 'smart cities' reals en molts àmbits”, completa.

El Pier 01 de BarcelonaPier 01 , al Palau de Mar, és el lloc d'exemple elegit des d'on surten i creen les idees. Impulsat per l'organització sense ànim de lucre Barcelona Tech City, aquest centre on cohabiten desenes d'empreses emprenedores ha aconseguit en pocs menys penjar el cartell de “no hi ha espai” en els seus 10.000 metres quadrats gràcies a l'aposta d'empreses d'èxit com Antai, Tiendeo, Letgo, Berepublic, Byhours i Holaluz, o acceleradores com Numa. “Volem ser el referent en 'start-ups' al sud d'Europa”, ha explicat el conseller delegat de BCN Tech City, Miquel Martí.

Notícies relacionades

El tour té parada en un altre tipus de sectors, com el de la mobilitat. El projecte estrella català en aquest àmbit és la T-Mobilitat la targeta (virtual) que agruparà a partir de finals del 2018 tots els transports de l'àrea metropolitana de Barcelona (un any més tard del previst). Per implementar-ho, van explicar els seus responsables, es canviaran 14.000 terminals, amb una inversió de 54 milions d'euros.

Els establiments i els comerços també són protagonista de les 'smart cities'. A Sant Cugat, es desenvolupa la Library Living Lab, on s'explora com la tecnologia pot transformar experiències dels usuaris amb la cultura. Però potser el projecte més vistós és la Smart Boutique que s'ha muntat a La Roca Village: un prototip de botiga de futur que uneix tot tipus de tecnologies, des de comptadors de persones fins a emprovadors intel·ligents, experiències de realitat virtual i assistents robòtics. “Són exemples d'iniciatives de 'smart cities' que demostren que Catalunya està fent els deures”, acaba dient Nicolás.