TECNOLOGIA APLICADA A LES CIUTATS

Les 'smart cities' deixen de ser una teoria per ser una realitat

La fira Smart City Expo World Congress exposa robots policia, cabines intel·ligents i eines de comunicació govern-ciutadà

 

  / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

La Smart City Expo World Congress, el congrés sobre ciutats intel·ligents que se celebra fins demà al recinte firal de Gran Via, ha deixat de ser una fira de teories per convertir-se en un lloc de realitats. Ja no s’hi presenten tan sols projectes de futur, idees, sinó que moltes ciutats i empreses hi exposen ja casos reals, pràctics, de com les tecnologies estan transformant el dia a dia dels ciutadans dels països desenvolupats.

    «Fins ara hi havia hagut molt de màrqueting, i és ara quan les tecnologies comencen a canviar-ho tot. Però a més des del saló hem volgut remarcar que nosaltres, els ciutadans, som molt poderosos, i que no només podem fer que els que manen ens escoltin, sinó que les empreses ens donin el servei que volem. Com a ciutadans tenim molt poder, més del que pensem, ja que generem moltes dades que actualment regalem. Hem d’aconseguir que el ciutadà guanyi poder i creiem que a través de les smart cities això pot passar», explica a aquest diari el director de la fira, Ugo Valenti.

    Un exemple d’això és Civiciti, una  plataforma on line independent de comunicació per a municipis de totes les mides que s’ha presentat aquest dimarts a la fira. Es tracta d’un espai de participació, consulta i deliberació que «permet conèixer quines són les necessitats i les preocupacions de la ciutadania, afavorint la comunicació constant entre cicles electorals així com la presa de decisions per part dels ens públics amb informació generada directament pels interessats», segons la firma. Entre els gairebé 600 expositors de la fira, molts start-ups, hi ha espai per als robots, destinats a ser part activa de les ciutats intel·ligents. 

    El cas més significatiu es troba a Dubai, que ha portat a la fira el seu robot policia. Es tracta d’un androide capaç de «donar serveis bàsics com atendre els ciutadans en consultes» gràcies a les seves locucions i la connexió a la xarxa, segons un portaveu de l’estand. «Està previst que aquest robot policia es comenci a utilitzar de manera regular a partir de l’any que ve», afegeixen.

RUTA MENYS CONGESTIONADA / Els cotxes també són protagonistes. Els nous vehicles són ordinadors amb rodes, que produeixen dades útils per a les ciutats i viceversa: les dades que generen els municipis poden ajudar en temps real, per exemple, a escollir la ruta menys congestionada per arribar a un destí. El departament de Policia de Los Angeles ha portat al saló els seus nous cotxes patrulla: es tracta de l’i3 elèctric del fabricant alemany BMW, que va superar Tesla en un concurs públic. «Ja tenim 100 d’aquests cotxes a la ciutat, amb els quals s’estalvia un important impacte en el medi ambient i que a mitjà termini, a més, generaran molts altres avantatges gràcies als seus ordinadors de bord i la connectivitat amb la ciutat», explica Vartan Yegiyan, del departament de Policia de Los Angeles. «El pla és arribar en els pròxims anys als 500 vehicles», afegeix. Amb una autonomia d’uns 160 quilòmetres, el vehicle no serà utilitzat de moment per patrullar, sinó per a portar a terme tasques comunitàries i altres feines. Els llums intel·ligents d’aquest vehicle són responsabilitat de l’empresa catalana Federal Signal Vama.

Notícies relacionades

CABINES / A la fira també es poden trobar altres solucions destinades a fer  que el ciutadà visqui millor. Telefónica, per exemple, mostra de la mà de la firma de Màlaga Iurban el seu projecte de reconversió de les tradicionals cabines telefòniques: mantenint-ne l’aspecte físic exterior, a l’interior es transformen en una gran tauleta tàctil que ajuda els ciutadans a respondre consultes, tenir informació sobre el temps o fins i tot fer-se selfies. 

    Tot plegat, mentre l’usuari pot carregar el seu telèfon mòbil en la mateixa cabina. El centre tecnològic i2Cat, al seu torn, mostra una aplicació que permetrà a qualsevol conductor saber en quin moment els semàfors es posaran en vermell gràcies a la comunicació a través de les llums led.