MERCAT AUTOMOBILÍSTIC
Tartanes per desballestar
Les vuit edicions del pla PIVE han permès retirar de circulació 1,1 milions de cotxes amb una mitjana d'antiguitat de 16,4 anys

Cotxes estacionats en un centre de desballestament de Madrid. /
Primer va ser el Pla 2000E que va posar en marxa el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero el 2009. Després d’una pausa del 2010 al 2012, les ajudes van tornar als concessionaris rebatejades com a pla PIVE. Entre els objectius de les subvencions hi havia, a més de reactivar unes vendes que estaven sota mínims, el rejoveniment del parc automobilístic amb els consegüents efectes positius per a les reduccions d’emissions de gasos i en la millora de la seguretat dels automobilistes. Però aquest objectiu no s’ha complert.
Les vuit edicions del pla PIVE han retirat de les carreteres espanyoles 1,1 milions de vehicles amb una mitjana d’antiguitat de 16,44 anys, autèntiques tartanes que superaven de sobres l’exigència de les ajudes que el cotxe vell que s’entregava per ser enviat al desballestament tingués més de 10 anys.
No obstant, les matriculacions de cotxes nous no han crescut prou per reduir l’edat mitjana del conjunt de vehicles en circulació a Espanya, sinó que s’ha incrementat durant els últims anys.
«El 2008, l’antiguitat mitjana dels nostres cotxes era de 8 anys. Actualment ens acostem perillosament als 12, una situació que s’agreujarà si no s’hi posa remei amb les implicacions que això ja té sobre el medi ambient i la seguretat viària», va assegurar el president de la Federació de Concessionaris (Faconauto), Jaume Roura, com a argument per reclamar la formació d’un Govern que pugui aprovar noves ajudes públiques per als compradors.
Picaresca
L’última edició del pla va patir un alentiment que el sector va atribuir, més que a la reducció de l’ajuda de 2.000 a 1.500 euros, a l’augment dels requisits en relació amb el cotxe vell que s’entregava a canvi. En les edicions anteriors va sorgir un mercat de cotxes sinistrats que ja no circulaven però que no estaven donats de baixa que es venien per 500 euros per tenir dret a la bonificació de 2.000 euros. Aquest mercat va desaparèixer a l’exigir-se un any com a titular del cotxe a desballestar.
Notícies relacionadesEl preu mitjà dels cotxes nous que han comprat aquests 1,1 milions de persones que han canviat la seva vella andròmina va ser de 12.804 euros, una quantitat per sota de la mitjana dels turismes comercialitzats a Espanya, que ronda els 23.000 euros. La llista de marques que han venut més cotxes amb la bonificació del PIVE està encapçalada per Dàcia, la low cost de Renault, amb prop de 30.000 vehicles. Renault figura en segona posició, seguida per Peugeot.
Algunes marques de gamma alta també apareixen en la llista de matriculacions acollides al PIVE 8, com Audi (2.300 amb dades d’uns dies abans del tancament de sol·licituds), Mercedes (1.374) i Volvo (1.343).
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Tendència urbana El tardeig s’expandeix per locals de tot tipus amb (i sense) permisos d’Interior i amb queixes de l’oci a Catalunya
- El conflicte del Pròxim Orient L’Iran apel·la a la diplomàcia i Israel mata dos caps
- Emocions i festa ¿Què cremaries a la foguera de Sant Joan?
- ASSUMPTES PROPIS Idoia Salazar, presideix l’Observatori de l’Impacte Social i Ètic de la Intel·ligència Artificial (OdiseIA): "Conviurem amb agents d’IA de tu a tu"
- ‘BLOSSOMS SHANGHAI’ La confiança
- Alba Petisco, gimnasta: "La gent ja em mira amb uns altres ulls. Les millors saben que existeixo"
- Tennis Alcaraz s’exhibeix contra Bautista i jugarà la final de Queen’s