AUTOMOCIÓ

El canvi de l'Audi Q3 per l'A1 a Martorell amenaça 700 llocs de treball

La fàbrica de Seat assumeix la fabricació de l'utilitari però cedeix a Hongria el tot camí

La direcció veu positiu el canvi mentre que el comitè exigeix garanties per a la plantilla

Producció del Q3 a Martorell.

Producció del Q3 a Martorell. / EL PERIÓDICO

4
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

 La direcció de Seat va confirmar ahir per fi un secret de domini públic amb dues cares de la moneda. La planta de Martorell assumirà a partir del 2018 la producció de l’utilitari Audi A1 però perdrà la de l’exitós Q3, que es traslladarà a Hongria. El canvi d’un model per un altre pot posar en perill uns 700 llocs de treball, segons els sindicats. 

La companyia va presentar l’adjudicació de l’A1, l’anunci de la qual va ser avortat per Seat el juliol passat després de penjar durant unes hores un full informatiu intern, com una notícia positiva per a Martorell perquè suposarà un augment de volum que permetrà incrementar la plantilla. No obstant, el president del comitè i dirigent d’UGT, Matías Carnero, va advertir que la fàbrica hi sortirà perdent amb el canvi de l’A1 pel Q3 perquè l’utilitari requereix menys hores de treball i, per tant, menys plantilla que el tot camí. 

El comitè, del qual formen part UGT, CCOO i STS-USOC, ja ha enviat una carta als seus col·legues del sindicat IG Metall a la seu central del grup a Wolfsburg perquè preguntin al consell d’administració «com pensen esmorteir l’excés de plantilla que es produirà» a l’abaixar la càrrega de treball. L’acoblament de l’A1 requereix 17 hores de treball davant les 28 del Q3. La planta de Brussel·les, on es produeix ara mateix l’A1 en exclusiva, té una plantilla de 2.528 treballadors davant d’uns 1.500 que intervenen a la línia de muntatge del Q3 i d’uns quants centenars més que fan tasques derivades com la pintura. 

NEGOCIACIÓ LABORAL

Segons l’opinió de Carnero, l’única solució per posar remei a l’excedent de plantilla és assignar a Martorell la producció d’un altre model addicional, per a la qual cosa el sindicalista es va mostrar obert a negociar un acord de competitivitat que veu compatible amb la millora del poder adquisitiu en el conveni que s’ha començat a negociar. 

El responsable de CCOO a Seat, Rafael Guerrero, va defensar que el nou conveni col·lectiu inclogui un pla industrial de futur que garanteixi la càrrega de treball i d’ocupació amb l’assignació d’un nou model, preferiblement de la marca Seat. De fet, la decisió del consorci deixa Martorell sense la producció de cap SUV quan el segment dels tot camins és el que creix més i del qual Seat traurà al mercat abans de l’estiu que ve el seu primer model, que es produeix a la República Txeca. 

Qui hi guanya en el canvi és, segons el comitè, la planta hongaresa de Györ, en què ara s’acoblen algunes versions de l’Audi A3, S3 i TT. De rebot, la factoria del grup a Brussel·les perdrà l’A1, que va evitar el seu tancament fa alguns anys, i patirà un canvi radical a l’especialitzar-se en el nou tot camí elèctric d’Audi i en la fabricació de bateries. 

MÉS SINERGIES

El president d’AudiRupert Stadler, va justificar la rotació de models per millorar l’eficiència de producció amb noves sinergies i poder «enfortir les plantes involucrades», mentre es protegeixen els llocs de treball. L’A1 compartirà plataforma modular amb l’Ibiza, per a la qual cosa Seat ha reformat la línia de muntatge del model des del desembre fins a aquesta setmana. 

La confirmació de Seat va arribar l’endemà que el comitè donés per assegurat el canvi de models a Martorell i mostrés la seva preocupació. Segons De Meo, la producció de l’A1 per part de Seat «és una magnífica notícia» que aportarà a Martorell i a la marca «més volum i ingressos en els pròxims anys». Seat ha destacat que l’A1 «també comportarà inversions i ocupació a la planta i contribuirà a aconseguir» la seva plena capacitat de producció després d’arribar als 477.000 vehicles el 2015. Els sindicats apunten que els 100 enginyers que s’han incorporat en els últims mesos al Centre Tècnic de Martorell ja treballen en el projecte de la pròxima generació de l’Audi A1. 

Notícies relacionades

En la decisió de Volkswagen també hi han pesat, segons el comitè, els costos laborals de cada factoria, que van dels 12 euros l’hora a Hongria als 37 euros a Brussel·les passant pels 26 a Martorell. A més a més, els sindicats consideren que el canvi de models entre factories «va en contra de l’objectiu del grup de reduir les despeses i les inversions» per fer front a les conseqüències de l’escàndol dels motors trucats. 

El nou conseller d’Empresa, Jordi Baiget, va elogiar l’adjudicació de l’A1 dins del pla de 3.300 milions d’inversió fins al 2019, que considera «una mostra de la confiança en Martorell i en la situació econòmica del país». Però el conseller no diu ni una paraula sobre els riscos que té la pèrdua del Q3 després d’haver-ne sigut informat per part del comitè de treballadors. L’anunci de l’A1 pot aplanar el camí perquè la Generalitat concreti les ajudes que donarà a Seat en els pròxims anys, que segons algunes fonts poden superar els 400 milions incloent-hi l’aportació del Govern central. La inversió de més de 300 milions que va fer Audi per adaptar la planta del Baix Llobregat a la producció del Q3, que va començar a mitjans del 2011, també va rebre ajudes públiques.