L'escàndol de Volkswagen es taca de gasolina
La firma va comercialitzar 98.000 vehicles manipulats que no eren de motor dièsel
El gegant automobilístic s'enfonsa el 9,5% en les borses i arrossega el sector

Cotxes de Volkswagen acumulats en trens, a Wolfsburg. /
Acada hora que passa l'escàndol de Volkswagen sembla adoptar una nova dimensió. Ara la seva polèmica manipulació de fins a 11 milions dels seus vehicles dièsel per esquivar els controls d'emissió de gasos contaminants arriba fins als de gasolina. Segons va confirmar ahir el ministre de Transport alemany, Alexander Dobrindt, en una sessió parlamentària, el gegant de l'automoció comptaria amb 98.000 cotxes amb motor de gasolina afectats en els quals les xifres de diòxid de carboni (CO2) emeses no es correspondrien als valors reals. Aquesta xifra forma part dels nous 800.000 cotxes amb irregularitats reconegudes per VW dimarts.
La nova ramificació del que fins ara es coneixia com dieselgate estén el nombre de models «infectats» per la mala praxi de la poderosa empresa germànica. Entre els cotxes de gasolina afectats hi hauria el Volkswagen Polo, Golf i Passat, l'Audi A1 i A3, el Seat Ibiza i l'Skoda Octavia. L'ampliació de l'escàndol cap a la gasolina és un problema afegit per al nou president del grup, Matthias Müller, que els pròxims dies es reunirà amb el consell empresarial per intentar pal·liar la pitjor crisi de la història de la marca.
El malson de Volkswagen ha pres un nou rumb en les últimes 48 hores. Dimarts a la nit el principal productor automobilístic europeu va anunciar que fins a 800.000 vehicles més presentaven «irregularitats» i estaven afectats per les manipulacions per evitar el control de gasos contaminants. Segons va apuntar ahir el diari econòmic Handelsblatt, la implicació de motors de gasolina en l'escàndol va ser denunciada per un treballador de la companyia, que en va informar directament Müller, cosa que contradiu la versió oficial que apuntava a una auditoria interna. El rotatiu també va informar que davant la falta de detecció del frau se sospita de la implicació d'alguns alts directius.
Cop al sector
Ahir al matí la companyia es va despertar amb una forta clatellada als mercats, on va registrar unes pèrdues en el valor de les seves accions a la borsa del voltant del 10%. En les últimes sis setmanes la multinacional de Wolfsburg ha perdut el 40% del seu valor i això afecta la credibilitat del sector automobilístic alemany. Volkswagen va tancar la jornada borsària amb unes pèrdues del 9,50%, mentre que els seus competidors BMW i Daimler van caure el 1,20% i el 2,08%, respectivament. En els dos casos els preus es van recuperar durant la tarda després d'unes primeres hores molt dures.
Rebaixa de nota
Les xifres de l'índex DAX de Frankfurt evidencien la creixent desconfiança en un sector del qual Alemanya ha presumit durant anys per la seva excel·lència i rendiment. Els dubtes es van traduir ahir en una altra mala notícia: l'agència de qualificació Moody's va rebaixar la nota de solvència de Volkswagen a l'A3, una nova alerta als inversors d'un risc més alt i d'una menor credibilitat en les seves previsions. Les perspectives del grup fins a finals d'any són clarament negatives.
El nou episodi del dieselgate va perjudicar el mercat automobilístic europeu. La caiguda de VW va arrossegar els principals fabricants de vehicles del continent. La italo-nord-americana Fiat Chrysler es va enfonsar el 2,68%, mentre que la francesa Peugeot va tenir una baixada de l'1,89%. Tan sols la francesa Renault es va recuperar al tancament amb una lleugera millora en el valor de les seves accions del 0,84%.
La luxosa Porsche va acusar la seva vinculació amb el nou capítol de l'escàndol amb un enfonsament del 8,01%. Dimarts, després de la denúncia de l'EPA nord-americana sobre la seva implicació en la manipulació dels motors dels seus vehicles per enganyar els controls de contaminació, la companyia es va veure forçada a suspendre les vendes als EUA del Porsche Cayenne dièsel, un dels seus models més populars i comercialitzats.
Notícies relacionadesExperts de la societat financera suïssa UBS, citats per The Guardian, van apuntar que el cost de l'escàndol podria pujar als 35.000 milions d'euros, equivalent a dues terceres parts del valor de mercat del principal productor automobilístic europeu i segon mundial. El president del grup, Matthias Müller, havia apuntat dimarts que els costos serien del voltant de 10.000 milions d'euros, encara que els experts asseguren que a aquesta quantitat falta afegir-hi tots els diners destinats als judicis pendents i les sancions imposades.
L'ampliació de l'escàndol cap als motors de gasolina és un altre revés a la pretesa política verda de Volks-wagen. Encara que el CO2 no és directament nociu per a la salut dels éssers humans, és la primera causa de l'escalfament global. A falta de poques setmanes perquè se celebri a París la decisiva cimera sobre el clima, el paper d'Alemanya, un dels principals impulsors mundials de les energies renovables, es pot veure qüestionat per la seva forta vinculació amb Volkswagen. Segons l'Institut Internacional d'Afers Europeus, l'escàndol demostra la debilitat de les polítiques mediambientals de la UE i la força del poderós lobby automobilístic.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança