El jutge liquida l'autopista a Barajas amb un deute de 550 milions
La fallida d'aquesta via complica el rescat de les radials que arrosseguen un passiu de 4.500 milions
El Govern recorrerà la decisió judicial com ja va fer amb la sentència en l'autopista Ocaña-La Roda
Cada esdeveniment que es produeix en relació amb les autopistes radials de peatge en fallida subratlla que el pla desenvolupat per Foment per procedir al seu rescat sembla impracticable i que el marró l'haurà de resoldre el govern que surti de les urnes del 20-D. L'ordre judicial de liquidació de la societat d'OHL, Aeropistas i la seva filial Autopista Eje Aeropuerto Concesionaria, és a dir, la radial que uneix Madrid amb l'aeroport de Barajas, també coneguda com a M-12, és l'últim capítol d'un problema per al qual no es veu la solució.
En una resolució, el jutjat Mercantil número 2 de Madrid, ha acordat la dissolució de les dues societats, que estan en concurs de creditors, després de la inadmissió dels dos convenis de creditors presentats. «Arran de la citada resolució, s'inicia la fase de liquidació de les dues societats i com a conseqüència d'això neix per a l'Administració l'obligació legal de resolució del contracte de concessió i al mateix temps la del pagament de la responsabilitat patrimonial de l'Administració (RPA)», assenyala OHL en el fet rellevant remès ahir a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
Es destaca, així mateix, que ara es monetitzaran la totalitat dels actius de les dues societats, tant béns com drets, per tal de permetre el pagament dels creditors i, en el seu cas, dels accionistes. Durant aquesta fase cessen en la seva funció els administradors, que són substituïts per l'administració concursal, destaca el fet rellevant. La resolució judicial té un clar efecte sobre els plans amb què Foment pretenia resoldre el problema de la fallida de les radials mitjançant la creació d'una societat.
UN PLA DIFÍCIL D'APLICAR / El Govern ha estat treballant amb les empreses concessionàries i amb els 48 bancs creditors en la creació d'una societat pública per integrar les autopistes de peatge amb dificultats econòmiques. Per a això, havia plantejat una quitació del 50% del deute d'aquestes carreteres, que puja a 4.500 milions, i la creació d'un fons de titulització que emeti bons a 30 anys amb una rendibilitat mínima de l'1%.
L'acord, no obstant, no ha arribat a materialitzar-se per diferents obstacles. No només hi han pesat les dificultats formals que implica l'emissió del bo a 30 anys, per a la banca local, sinó també les reticències de la banca estrangera a acceptar les condicions de l'acord al qual els bancs locals sembla que estan més pròxims.
La patronal que agrupa les grans constructores, Seopan, calcula que liquidar totes les autopistes de peatge que estan en fallida tindria un cost superior a 8.000 milions, però sembla que aquest és el camí per on va aquest problema si s'acaba resolent per la via judicial. El gener del 2014, el mateix jutjat de Madrid va declarar el concurs de la societat Aeropistas i de l'autopista de peatge Eje Aeropuerto, amb un deute conjunt de 557,7 milions d'euros.
El mateix jutjat ja va obrir al febrer la fase de liquidació de l'AP-36 Ocaña-La Roda, després de rebutjar el pla de rescat que Foment va aprovar com a proposta de conveni per considerar que presentava «defectes de legalitat». Foment, no obstant, va presentar recursos contra la decisió judicial,i ahir la ministra, Ana Pastor, va confirmar que també es presentarà en el cas de la nova resolució. L'Audiència Nacional haurà de pronunciar-se sobre els dos casos.
Notícies relacionadesEL MATEIX DEFECTE / D'acord amb l'acte del jutjat, les propostes de conveni presentades presenten el mateix defecte. En aquest sentit, assenyala que les propostes presentades per l'Advocat de l'Estat, en nom de Seittsa (Societat Estatal d'Infraestructures de Transport), necessiten ser ratificades o aprovades pel Consell de Ministres o almenys pel delegat del Govern a les societats concessionàries.
L'advocat públic efectua unes proposicions, segons l'acte, que no tenen cap empara legal i que estan expressament prohibides per l'article 100 de la llei concursal, sense que hi hagi lloc per tant per a quitacions del 100% o la supressió de crèdits reconeguts. A més a més, es necessita l'audiència dels treballadors.
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Educació Niubó: "Les proves de competències no han anat bé"
- Anàlisi L'atac d'Israel busca debilitar Iran en plena negociació nuclear amb Estats Units
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Transport públic Aprovat de forma inicial l'Estudi Informatiu per allargar el Trambaix a Sant Feliu de Llobregat
- La afició del Espanyol reacciona al fichatge de Joan Garcia pel Barça: "És un traïdor i li farem passar malament a Cornellà"
- UN RELLEU A LA PORTERIA El Barça paga la clàusula de 25 milions i fitxa Joan García, el porter de l’Espanyol