ESCÀNDOL A L'AUTOMÒBIL

Claus per als clients afectats per l'escàndol de Volkswagen

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

¿Quins cotxes estaven equipats amb els motors trucats?

Els 11 milions de vehicles equipats amb el dispositiu que reduïa de manera fraudulenta les emissions de gasos són principalment de les marques Volkswagen, Audi, Skoda i Seat. Es van vendre des del 2009 fins al 2014 i disposaven d'un motor dièsel de 2.0 i 1.6 litres, segons va dir ahir el ministre alemany de Transport, Alexander Dobrindt. El grup Volkswagen té previst facilitar avui el detall dels models afectats. Skoda va avançar que algunes versions dels models Fabia, Roomster, Octavia i Superb dels anys 2009 a 2013 estaven equipats amb els motors dièsel manipulats.

¿Quins passos s'han de seguir en cas de resultar afectat?

Una vegada que Volkswagen aclareixi la llista de vehicles afectats, l'haurà de comunicar a les autoritats d'indústria de cada país que homologuen els models. A continuació, la marca s'haurà de posar en contacte amb els compradors per avisar-los que han de passar per un taller del grup per solucionar el problema d'excés d'emissions d'òxids de nitrogen, un gas cancerigen i que causa nombroses afeccions respiratòries per la pol·lució a les grans ciutats. L'agència ambiental dels Estats Units va obligar Volkswagen a cridar a revisió gairebé mig milió de vehicles en què va admetre haver instal·lat el 'software' per burlar els controls.

¿En què consistirà la revisió dels vehicles?

Notícies relacionades

En el cas dels Estats Units, el Govern exigeix a Volkswagen que retiri el dispositiu que portava a terme la trampa dels vehicles cridats a revisió. A l'acabar la intervenció dels mecànics de la marca, el cotxe haurà de superar els controls d'emissions de gasos i solucionar els elevats nivells, que superaven de 10 a 40 vegades els màxims permesos per la normativa. L'organització de consumidors Facua considera que Volkswagen hauria "d'aclarir si té capacitat tècnica per reparar o resoldre el problema, i garantir que una vegada el vehicle hagi passat pel taller sense cap cost per al client, pugui respectar els nivells d'emissions contaminants".

¿VW haurà de pagar sancions o indemnitzacions?

Advocats dels EUA especialistes en drets dels consumidors ja han anunciat la seva intenció de demandar Volkswagen per vendre un producte que no complia les especificacions publicitades. De moment, el grup ha fet una provisió de 6.500 euros per assumir els costos de l'escàndol. El portaveu de Facua, Rubén Sánchez, estima que la companyia hauria d'indemnitzar els clients mitjançant l'entrega d'un cotxe nou o el pagament d'un import equivalent al valor del vehicle en cas que es veiés obligada a rebaixar la potència dels models amb l'objectiu de respectar els nivells màxims d'emissions de gasos.