CRISI EN L'AUTOMOCIÓ

'Volkswagengate' a la UE

El fabricant VW reconeix que alguns dels models denunciats als EUA també s'han venut a Europa

Mattias Müller (Porsche) es perfila com a successor de Winterkorn

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La imatge de Volkswagen (VW) segueix esquerdant-se per l'escàndol que ha suposat la manipulació d'uns 11 milions dels seus vehicles per falsificar les emissions de gasos contaminants. Ahir, el ministre de Transports alemany, Alexander Dobrindt, va assegurar que el fabricant va confessar haver instal·lat el software per esquivar els controls mediambientals també en vehicles venuts a Europa.

«Els motors dièsel d'1.6 i 2.0 litres van ser modificats», va confirmar el ministre. Encara que es desconeix quins són els models afectats, Dobrindt va remarcar que «s'aclarirà en els pròxims dies» i que les inspeccions s'estendran cap a altres marques de la casa.

VW es va enfonsar a la borsa un 38% entre dilluns i dimarts després de sortir a la llum l'escàndol als EUA. L'acció es va recuperar un 5% dimecres animada pels rumors de la dimissió de Martin Winterkorn, que va oficialitzar la seva sortida al tancar el mercat. Ahir, l'empresa va tancar amb una lleugera alça del 0,58%.

No obstant, l'escàndol ha allargat l'ombra de la sospita a tot el sector automobilístic alemany, que es ressent de la mala praxi del grup més potent, la joia de la corona. La cotització de BMW, per exemple, es va enfonsar un 9,7% després d'una informació d'Autobild que apuntaven al model X3 com a incomplidor dels controls europeus. L'empresa ho va negar rotundament.

Alguns analistes especulen sobre la possibilitat que les autoritats hagin mirat cap a un altre costat durant els controls d'emissió de gasos contaminants per no perjudicar un sector industrial clau en l'economia alemanya (el 20% de les exportacions alemanyes).

El diari britànic The Guardian va informar ahir que Alemanya, França i la Gran Bretanya, els tres països més inflexibles contra VW, pressionaven des de fa anys la Comissió Europea per relaxar els límits en l'emissió de gasos contaminants en les revisions de vehicles per fer el joc al sector de l'automoció.

Per un altre costat, també ha sorgit una altra polèmica al voltant del ja expresident de VW, Martin Winterkorn. Com ja ha succeït en casos semblants que afecten grans empreses, l'adéu de Winterkorn tindrà una sucosa compensació.

Milions en discussió

La indemnització de l'exexecutiu podria pujar fins als 60 milions d'euros, 30 milions en concepte dels dos anys de salari que tenia assegurats en el seu contracte i els 28,5 milions addicionals que estaven destinats al seu pla de jubilació. Encara que això sí: en el cas que el consell d'administració culpés Winterkorn de l'escàndol que està fent tremolar Alemanya, aquesta quantitat podria acabar sent paper mullat.

Notícies relacionades

Qui rellevarà Winterkorn encara no se sap, però el nom de Matthias Müller, director general de Porsche, va tornar a acaparar ahir tota l'atenció. Tot i que el diari econòmic Wall Street Journal ja el va donar com a segur successor, també es comenten altres opcions com Herbert Diess, responsable de la marca de turismes de VW; Rupert Stadler, president d'Audi, o Andreas Renschler, cap de l'àrea comercial.

Volkswagen necessita un rentat de la seva imatge i per a això en les pròximes hores es faran rodar els caps de pesos pesants de la cúpula. El diari alemany Bild va explicar ahir que avui, divendres, se cessarà els directors de recerca i desenvolupament d'Audi, Ulrich Hackenberg, i de Porsche, Wolfgang Hatz. A aquests noms se'ls afegirà el de Michael Horn, president executiu de VW als EUA, que dilluns va confessar sense embuts haver-la «cagat i ben cagada».