De l'alfals al Mokka

El 25% del trànsit del port de Barcelona és de combustibles Els Emirats Àrabs superen la Xina com a destí de contenidors

Contenidors al port de Barcelona..

Contenidors al port de Barcelona.. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ / BARCELONA

El país que va rebre més càrrega en contenidors provinents del port de Barcelona no va ser la Xina ni cap dels dels principals socis comercials del país, sinó els Emirats Àrabs Units, que van importar 73.526 TEU plens (mesura equivalent a un contenidor de 20 peus), principalment d'alfals.

Els productes agroramaders i alimentaris ocupen el tercer lloc del rànquing de les mercaderies que es carreguen i es descarreguen més del port de Barcelona (el 16,7% del total), després dels hidrocarburs i biocombustible (25,4%) i els vehicles i els seus components (19,9%). El trànsit total va pujar a 46,3 milions de tones el 2014, el 9% més que l'any anterior.

El desglossament del trànsit, ofert ahir durant la presentació dels resultats anuals, reflecteix obvietats com que la Xina és el principal país d'origen dels contenidors que es descarreguen (el 39% del total d'importacions de TEU plens); però també curiositats menys conegudes, com que, gràcies al fet que la fàbrica d'Opel a Figueruelas (Saragossa) va començar a fabricar el Mokka l'any passat, les importacions de Corea del Sud s'han incrementat el 154%. Tots els components d'aquest model provenen de Corea, fenomen que ha catapultat el país asiàtic com el quart mercat exterior més destacat pel que fa a importació en contenidors. El Vietnam també ocupa un lloc rellevant, ja que la capital catalana és un centre de distribució internacional (hub) de cafè, va explicar José Alberto Carbonell, director general del port de Barcelona.

La infraestructura s'ha consolidat també com una base d'emmagatzematge i distribució de productes energètics. El trànsit de gasoil es va incrementar el 94% l'any 2014 i el de biocombustibles, el 120%. El de gas natural no va créixer, però Carbonell confia que Brussel·les aposti per millorar la connectivitat entre França i Espanya -per reduir la dependència de Rússia- cosa que beneficiaria el port de Barcelona, que té una de les plantes regasificadores més importants del Mediterrani.

El port català també és estratègic per a la indústria química (el trànsit de productes químics va créixer el 13%) i per a l'automobilística, no solament perquè dos dels principals clients, Seat i Nissan, tenen plantes a Catalunya, sinó també perquè les companyies de la resta d'Espanya l'utilitzen (l'esmentat cas de Figueruelas). El trànsit d'automòbils va pujar el 6%.

Les estadístiques del port de Barcelona són un indicador de l'economia del país, com reflecteix l'increment del 7% de les exportacions de contenidors plens i, encara més rellevant, l'augment del 12% de la importació, per la millora del consum i l'activitat industrial.

La meitat del benefici

Notícies relacionades

Tot i l'augment del trànsit, el Port de Barcelona va reduir el benefici a la meitat, fins als 37,4 milions d'euros. El principal motiu, va explicar el president del port, Sixte Cambra, és perquè no hi ha hagut resultats extraordinaris, a diferència de l'exercici anterior (quan va vendre el 20% de la societat Creuers del Port de Barcelona). També hi va contribuir la caiguda del 3% dels ingressos, fins als 154,8 milions, perquè el Ministeri de Foment va reduir les taxes.

Cambra va considerar positives les dades, ja que la pujada del trànsit va compensar en part la rebaixa de taxes. La inversió pública del 2014 va ser de 29 milions d'euros, i la pressupostada per al 2015 és de 103 milions, que es destinaran en part als accessos ferroviaris.