El cistell de consum

La gran distribució promocionarà els frescos per pal·liar el veto rus

Les cadenes de súpers guanyen quota de mercat gràcies a l'aposta per més fruita i més verdura

Mercadona i Lidl, les firmes que creixen més, han augmentat les compres als proveïdors locals

Un client fa la compra en un supermercat de la cadena Mercadona.

Un client fa la compra en un supermercat de la cadena Mercadona. / JOSEP GARCIA

3
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

El boicot rus als productes agroalimentaris europeus ha encès la llum d'alarma en els pagesos locals, que temen que el preu dels seus productes s'ensorri per la sobreoferta de producte. Alguns, fins i tot han culpat la gran distribució d'aprofitar-se de la situació. No obstant, el sector dels súpers i hípers es defensa: no tan sols «no hi ha una negociació a la baixa» en preus, segons assegura un responsable d'una de les patronals del sector, sinó que al llarg dels últims anys la majoria de firmes han canviat d'estratègia i estan apostant més que mai pels frescos produïts a prop de casa seva.

«Encara és aviat per saber com afectarà la nostra oferta als establiments. Però sí que ens hem compromès a portar a terme més campanyes de promoció», van afirmar les mateixes fonts. «El que no es pot negar és la nostra aposta pels frescos», van afegir.

MOTIU D'ELECCIÓ / Segons dades de Kantar Worldpanel, el 50% de les famílies espanyoles declaren que «la qualitat dels productes frescos» és un dels seus principals motius d'elecció de l'establiment de compra habitual. Algunes firmes havien decidit apostar fort per aquest segment des de feia temps, com El Corte Inglés, que recentment va renovar i va ampliar (fins a 3.500 metres, 550 més) el seu supermercat del centre de la plaça de Catalunya de Barcelona i on aquest tipus de productes té ara encara més presència.

No obstant, a nivell de sector en aquesta assignatura quedava molt camí per recórrer: a l'inici de la crisi, i arran de la caiguda del consum, les firmes de súper i híper es van centrar sobretot a ajustar estoc, potenciar la marca blanca i rebaixar els preus. Però durant l'última etapa de la crisi el focus d'atenció ha canviat de direcció, i la batalla ha passat als productes frescos.

La líder del sector, Mercadona, va ser de les primeres a notar que els frescos serien la palanca de creixement, i va recuperar el taulell de la peixateria, la carn al tall i també la fruita a granel. Segons fonts de l'empresa, amb els canvis la venda d'aquest tipus de productes s'ha incrementat considerablement, cosa que també implica més compra als seus proveïdors. De fet, el 2013 va comercialitzar més de 70 milions de quilos de fruita a les seves botigues procedents de les empreses lleidatanes Catafruit i Nufri (els seus proveïdors); i va comprar més de dos milions de quilos de peix procedent de 13 llotges catalanes, 476.000 quilos de musclos del delta de l'Ebre, i 2,2 milions de quilos de síndries de Tarragona, entre altres. Segons dades de Kantar, la cadena valenciana ha guanyat mig punt de quota de mercat (fins al 22,6%) arran de l'increment de la venda de frescos.

L'altra gran guanyadora d'aquesta meitat d'any és l'alemanya Lidl (3,1% de quota, quatre dècimes més que un any abans). «L'assortiment de productes frescos és clau en l'estratègia comercial de Lidl», van assegurar fonts de la firma. Segons Kantar, la meitat del creixement de l'empresa és per l'augment de la venda de frescos. «L'assortiment de frescos el formen unes 490 referències, un 11% més que a principis d'any. Aquest esforç per potenciar els frescos es veu reflectit en les vendes, on cada vegada tenen més protagonisme: la participació en vendes dels frescos ha crescut un 10% des de començament d'any», van afirmar les mateixes fonts, que van destacar que «gran part de les referències de fruita i verdura que comercialitzem a Espanya i el 100% de l'assortiment de carn fresca el subministren proveïdors espanyols».

PROXIMITAT / Altres cadenes, com Caprabo, també han tingut molt en compte qui els pot proveir d'articles frescos: recentment, la firma ha introduït en els seus súpers més de 1.300 referències de més de 150 petits productors i 25 cooperatives agràries de Catalunya. «El 90% de la pera que es ven a les botigues de Caprabo a Catalunya és de Lleida; i el mateix passa amb el 80% de la poma (Girona), el 100% de la fruita de pinyol de temporada (nectarina, préssec, paraguaià, que són de Lleida) i el 100% del meló i la síndria (Tarragona)», va afirmar la companyia.

Notícies relacionades

També una altra firma catalana, Condis, ha incrementat la presència dels frescos als seus nous súpers, denominats Condislife, on els frescos ocupen el 40% de la superfície de vendes.

L'estratègia dels súpers sembla que funciona: la quota del canal especialista en frescos (fruiteries, etc.) ha caigut l'últim any del 48,6% de les vendes al 47,2%.