MOVIMENTS EMPRESARIALS EN LA INDÚSTRIA AUTOMOBILÍSTICA

Fiat es fusiona amb Chrysler i crea el setè fabricant mundial

El hòlding traslladarà la seu de Torí a Amsterdam i cotitzarà a Nova York

El 15% dels accionistes del grup italià s'oposen al nou grup FCA

Sergio Marchionne (esquerra) i John Elkann, a la junta d’accionistes de Fiat.

Sergio Marchionne (esquerra) i John Elkann, a la junta d’accionistes de Fiat. / AFP PHOTO / MARCO BERTORELLO

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES
BARCELONA

La gamma de models del fabricant automobilístic italià Fiat ja fa temps que incorpora clons de models supervendes de la nord-americana Chrysler. La tradicional bona relació italoamericana ha donat com a resultat que el que va començar com una compra d'un paquet d'accions el 2009 que va evitar la fallida de Chrysler anés pujant esglaons fins a culminar amb l'aprovació, en una junta d'accionistes de Fiat celebrada ahir, d'una fusió que crearà el setè fabricant mundial d'automòbils.

Es tracta d'una integració societària i, com a conseqüència, d'un canvi de domicili social i fiscal per convertir el nou grup Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en una companyia globalitzada amb més sinergies i més facilitat d'accés al finançament internacional.

NOVA SEU / Fiat ha hagut de cedir la històrica seu de Torí i ubicar el nou hòlding a la ciutat holandesa d'Amsterdam, pagarà impostos a Londres i cotitzarà a la Borsa de Nova York tot i que mantindrà títols secundaris a Milà.

La fusió es produeix després de l'adquisició per part de Fiat del 100% de les accions de la marca de Detroit el gener passat després de diverses fases d'increment del pes italià en el control de la societat. El 80% dels accionistes de Fiat van donar el vistiplau a l'operació, mentre que un 15% la va rebutjar.

RISC DE PARALITZACIÓ / Després de l'última junta d'accionistes de Fiat, creada el 1899, el president de la marca italiana i de FCA, John Elkann, es va mostrar completament satisfet. «Això és només l'inici. Vull recalcar que els que continuïn com a accionistes de Fiat de la mateixa manera que ho faig jo tindran grans satisfaccions», va assegurar.

Notícies relacionades

Amb aquestes paraules, Elkann intenta esquivar el perill que la fusió de les dues marques automobilístiques quedi avortada si finalment els accionistes contraris a l'operació exerceixen el seu dret de retirar les seves participacions. Si l'import arriba a 500 milions dels 700 que representen els accionistes que hi estan en contra, la fusió es paralitzaria, segons el que es preveu al protocol de l'operació. «Si l'operació no arribés a bon port ara, no ho veuríem com un fracàs. Esperaríem i la faríem d'aquí alguns mesos o un any», va assenyalar Sergio Marchione, conseller delegat de Fiat i artífex de l'entrada a Chrysler.

El salt fet per Fiat mitjançant l'absorció societària de Chrysler pot ser un pas més cap a la recerca d'aliances amb altres grups per guanyar més dimensions i pes internacional. El candidat és el grup francès PSA (Peugeot-Citroën), amb el qual ja han començat les converses, segons el Finantial Times.