CANVIS AL CAPITAL D'UNA DE LES PRINCIPALS EMPRESES PRIVADES
Pemex decideix posar fi a 25 anys com a accionista de Repsol
La firma mexicana inicia la sortida del capital amb la col·locació del 7,86%
La petrolera supera l'últim escull pendent abans d'iniciar una nova etapa

Antoni Brufau, president de Repsol (dreta), i Josu Jon Imaz, conseller delegat de la petrolera espanyola, en un acte a la Borsa de Madrid. /
punt final. La firma pública mexicana Pemex ha decidit posar fi a 25 anys com a accionista de Repsol. La sortida del capital va començar ahir amb una col·locació privada entre inversors qualificats del 7,86% del capital, dirigida per Citigroup Global Markets i Deutsche Bank. Es tracta d'un paquet de 104,057 milions de títols que deixen la companyia com a soci residual amb tot just l'1,44%, que segurament també vendrà. El 7,86% de Repsol valia ahir al tancament del mercat al voltant de 2.171 milions d'euros. La mexicana deixarà Repsol també amb un dividend emparaulat de 123 milions d'euros.
Amb aquesta operació, la petrolera presidida per Antoni Brufau supera l'últim escull pendent per encarar una nova etapa. Després de liquidar el conflicte amb Argentina per l'expropiació del 51% d'YPF el 2012 amb 4.600 milions d'euros més a la caixa, l'accionista que discrepava amb la gestió ha llançat la tovallola i abandonarà el consell d'administració.
Pemex ja era accionista de Petronor i, des del 1989 ho era de Repsol, que va començar la seva singladura en la borsa aquell exercici. La relació ha estat de 25 anys, però les desavinences amb el president Antoni Brufau van començar el 2011, quan el grup mexicà va arribar a un acord de sindicació accionarial en la petrolera espanyola amb Sacyr, aleshores presidida per Luis del Rivero i amb què pretenia elevar la seva participació.
Aquest acord, destinat a promoure canvis en la gestió i estratègia de Repsol, es va trencar a començaments del 2012 i va quedar substituït per un pacte industrial entre les dues petroleres, de 10 anys de vigència. La ruptura del pacte entre Pemex i Sacyr va venir acompanyada de la destitució com a president del grup de construcció i serveis de Del Rivero, que seria substituït en el càrrec per Manuel Manrique.
Tot i l'acord industrial amb Repsol, Pemex ha mantingut una posició crítica amb la direcció de la companyia espanyola, fins al punt de presentar de forma unilateral davant el consell d'administració de la petrolera una oferta de solució del conflicte sobre YPF el contingut de la qual va quedar descartat.
SOCIS DE REFERÈNCIA / «Quan ja es té la maleta feta és difícil no marxar». Així explicaven ahir en l'entorn de Repsol la sortida de Pemex. L'última gota que va fer vessar el got va ser el nomenament de Josu Jon Imaz com a conseller delegat, sense advertència prèvia als socis mexicans. La designació del delfí del president va tenir l'aval dels principals accionistes amb l'excepció del vocal de Pemex.
Notícies relacionadesCaixaBank ha intentat les últimes setmanes aconseguir una sortida pactada de Pemex. El president de La Caixa, Isidre Fainé, va mediar amb els socis mexicans i fins i tot va intentar trobar un relleu en el grup de Juan Miguel Villar Mir, propietari d'OHL, i soci de referència d'una altra participada de CaixaBank, Abertis. Però res ha fructificat.
La sortida de Pemex es produeix just la setmana anterior de la visita d'Estat a Espanya del president de Mèxic, Enrique Peña Nieto, prevista per als dies 9 i 10 de juny.
- Vacances Missatge urgent de la policia pel que està passant amb les persianes a les segones residències i pisos que passen moltes hores buits
- PAU 2025 ¿Què se n’ha fet de l’Eric i el Pau, els dos alumnes que van treure la millor nota en la selectivitat de l’any passat a Catalunya?
- Fruit d’un acord amb el Govern estatal Catalunya ‘busca’ funcionaris per als seus ajuntaments: comença la selecció de 218 places
- Homenatge a Casa Leopoldo
- Previsió de l’Aemet Torna la calor: els termòmetres pujaran a partir d’aquest dijous a tot Espanya i arribaran de nou a màximes de 40 graus
- Guia pràctica ¿Què fer si et toca un Euromillones i ets l'únic encertant?
- Serveis Socials Barcelona denuncia i aparta una treballadora que desviava prestacions socials
- Estat autonòmic Sánchez accelera les transferències a Euskadi mentre continua aturada la delegació d’immigració a Catalunya
- Festival Una epopeia de soroll atonal a l'hora del vermut: així s'inaugura el Primavera Sound a 6 quilòmetres del Fòrum
- Procés judicial L’entramat de Cellex suma 40 milions d’euros en actius a Luxemburg