ADAPTACIÓ DEL TURISME A LES NOVES TECNOLOGIES

L'hotel al mòbil

El desenvolupament d''apps' turístiques ha escurçat el concepte de reserves d'última hora fins al mateix dia

El 26% d'usuaris comencen a buscar destins en tauletes i 'smartphones'

Turisme i tecnologia 8 Fernández, de Homeaway, a l’MWC.

Turisme i tecnologia 8 Fernández, de Homeaway, a l’MWC. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ
BARCELONA

El concepte d'última hora en turisme està sent reformulat. Comprar un viatge amb dies d'antelació, cosa que es va convertir en revolució gràcies a internet, ja és habitual. La innovació ara és reservar per al mateix dia, que sempre ha estat possible, però que els smartphones (telèfons intel·ligents) han fet molt més fàcil.

L'ordinador segueix sent l'opció preferida per preparar un viatge: el 41% d'usuaris inicien les seves recerques sobre destins gràcies a ell. No obstant, el 10,4% recorren a mòbils, i el 16,1% a les tauletes, segons un estudi presentat per la companyia EyeforTravel durant el Mobile World Congress (MWC).

Els dispositius mòbils, a més, tenen un gran avantatge: el viatger se'ls emporta a sobre, mentre que el PC es queda a casa. D'aquesta manera, internet està present a totes les fases del viatge, no només la recerca d'informació i la reserva prèvia. Això obre un món de possibilitats de negoci, com ara els mapes amb geolocalització i les guies, per citar les més comuns.

També fa possible que un viatger arribi a un indret i busqui habitació per a aquella nit des del mòbil. Hotel Tonight, companyia especialitzada en reserves hoteleres d'últim minut a través de la seva app, constata l'auge d'aquesta tendència. «El mòbil és l'onada del futur. Abans els smartphones eren molt cars, ara també n'hi ha a un preu assequible. A Europa, el 75% dels mòbils que es compren són intel·ligents», diu Heather Leisman, directora d'Hotel Tonight a Europa.

A mesura que creix la xifra d'usuaris de smartphones, pugen les descàrregues d'apps. El repte és que es facin servir. «El 26% de les aplicacions es proven una vegada i després s'obliden. Nosaltres tenim un factor de repetició molt alt», assegura Leisman. Hotel Tonight ofereix només una selecció d'allotjaments, no tota l'oferta hotelera, per agilitzar el tràmit a l'usuari i que reservi «en uns segons». Estalviar temps és un valor.

Notícies relacionades

A diferència d'Hotel Tonight, que funciona només al mòbil, les empreses turístiques que no estan tan centrades en l'últim minut fan més negoci per la web, encara que observen que smartphones i tauletes guanyen terreny. A Homeaway, líder de lloguer vacacional de cases i apartaments, des que va llançar l'app el 2013 s'ha multiplicat per tres l'ús per part de propietaris de vivendes i per sis les recerques d'usuaris. «Moltes vegades, es dóna un solapament dels usos del PC i del mòbil», afirma Juan Carlos Fernández, director general per al sud d'Europa de Homeaway. Els clients fan consultes en qualsevol aparell, però prefereixen tancar la venda en pantalles grans: ordinador i, en menor mesura, tauleta.

Durant el viatge, les empreses animen els clients a explicar la seva experiència a les xarxes socials, i així fer publicitat de la seva marca. Una altra via de negoci és oferir serveis a la destinació, com ara excursions o entrades d'espectacles. Aquest any, Homeaway començarà a comercialitzar «activitats addicionals», segons Fernández, estratègia a la qual també s'ha apuntat l'agència Logitravel.