Els canvis en un sector estratègic
Iberdrola veu «impossible» aplicar la nova tarifa elèctrica a l'abril
El grup rebaixa al mínim la inversió a Espanya per la reforma de l'Executiu
El nou sistema de la tarifa elèctrica dissenyat pel Govern i basat en el fet que el preu sigui el que marqui el mercat majorista en cada moment és «impossible» d'aplicar, ara com ara. Així ho estima el president d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, que va defensar ahir que per posar-lo en pràctica és necessari canviar o reprogramar els comptadors i preparar uns potents ordinadors centrals per gestionar les dades, i programes informàtics especialitzats per processar-los. Galán va afirmar que el sistema no es podrà posar en marxa a l'abril, com pretén el Govern,
A més, va assegurar que no s'arregla el verdader problema del rebut de la llum: els «recàrrecs» inclosos en la tarifa no associats a la pura distribució i generació de l'energia, que suposen un «60% del preu» i provoquen que l'electricitat sigui «dues vegades i mitja» més cara que als Estats Units.
CRÍTIQUES / Galán va llançar aquesta crítica en la presentació a Londres del pla estratègic d'Iberdrola 2014-2016, que passa per reduir la inversió a Espanya al mínim: dels 1.995 milions del pla anterior a 1.500, un 24,8% menys, la quantitat justa per mantenir la xarxa i «fer el possible» perquè els ciutadans no paguin en forma de talls de llum els efectes de la política energètica del Govern.
«El negoci de generació perd diners. Les nuclears d'Iberdrola van perdre diners l'any passat. S'acabaran tancant, com Garoña. No és sostenible tenir centrals durant un llarg temps en pèrdues. Les que no tinguin futur, les tancarem o les congelarem», va dir.
Espanya tindrà el 15% de les inversions, davant el 19% del període 2012-2014. Dels 9.600 milions que invertirà, un 8,5% menys que en el pla anterior, rebran més que Espanya el Regne Unit (41%), Llatinoamèrica (23%, bàsicament Mèxic i el Brasil) i els Estats Units (17%). «En aquest moment som més britànics, americans i mexicans que no pas espanyols», va assegurar Galán.
Iberdrola va guanyar 2.572 milions el 2013, una caiguda del 7% que la companyia elèctrica va atribuir a les mesures del Govern. Li han costat 1.310 milions. La firma va anunciar que «defensarà en els tribunals» els seus interessos davant la «dubtosa legalitat» de moltes d'aquestes reformes.
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia
- Viatge oficial del president Illa reforça la relació amb la Xina i torna a Catalunya amb una nova inversió de Chery
- CV Capital cultural, estigma, precarització: ¿Per què alguns polítics menteixen en els currículums?
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor
- Consells científics El cervell necessita entre 8 i 14 dies per desconnectar per vacances: «Descansar no és un caprici, és una necessitat psíquica»
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada