PREVISIONS DE L'AEROLÍNIA TURCA

Turkish Airlines estudia créixer a Barcelona

La companyia està disposada a tenir més vols al Prat si «sorgeix l'oportunitat»

El patrocini del Barça i la publicitat de Messi reforcen la marca arreu del món

El president de Turkish Airlines, Temel Kotil, en un dels avions de l’aerolínia a Istanbul.

El president de Turkish Airlines, Temel Kotil, en un dels avions de l’aerolínia a Istanbul.

2
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ / Istanbul (enviada especial)

Per a una aerolínia com Turkish Airlines, que ha escollit el FC Barcelona i Messi per promocionar-se, no és gens estrany que incrementar la presència a l'aeroport del Prat li sembli una idea excel·lent. «Començaríem avui, ens encantaria», va assegurar Temel Kotil, el president de Turkish Airlines, en una trobada amb periodistes espanyols a la seu de la companyia a Istanbul. Però no és tan senzill: «Ho faríem si sorgís l'oportunitat». Que Turkish Airlines creixi al Prat, va afegir Kotil, «depèn de les autoritats locals».

Barcelona és la ciutat amb què Turkish Airlines connecta més sovint a Espanya: 21 vols setmanals des d'Istanbul. La segueixen Madrid (20), Màlaga (7), València (5) i Bilbao (4), i aquest any també obrirà ruta a Santiago de Compostel·la. La companyia té a l'aeroport d'Istanbul el seuhubo nus de connexions internacionals, però Kotil no descarta que el Prat es pugui convertir en el futur en unhubsecundari, que li permetés estendre els seus llaços cap a Amèrica. De moment, no hi ha hagut converses oficials amb Espanya.

D'ençà que Iberia va deixar de volar a Istanbul, és l'única companyia que connecta Espanya amb Turquia amb vols directes. Però molt aviat s'hi sumarà la competència, ja que l'aerolínia turca de baix cost Pegasus volarà des d'Istanbul a Barcelona a partir de mitjans de maig.

El ritme de creixement de Turkish Airlines és de vertigen. És la quarta companyia en nombre de destinacions (223) i la que vola a més països. L'aerolínia, de la qual el 49,1% és propietat de l'Estat turc, va transportar 38,5 milions de passatgers el 2012, el doble que cinc anys abans. Aquest any obrirà 35 rutes noves i preveu arribar als 46 milions de passatgers. Una de les claus és tenir una xarxa equilibrada. Europa, per exemple, aporta el 31% dels ingressos per passatger, quan abans era un 60%. «Si un mercat no funciona bé, cap problema, n'hi ha d'altres», va dir el president. El 2012, el benefici d'explotació va créixer el 192%, fins als 446 milions.

Notícies relacionades

Aquesta expansió és fruit d'una estratègia en què la comunicació hi té un paper important. La companyia patrocina el FC Barcelona i el Manchester, té Messi com a imatge de marca i a més a més patrocina l'Eurolliga.

«Pots tenir un producte excel·lent, però si ningú et coneix és molt difícil», va explicar el president. Kotil està molt satisfet dels resultats d'associar la seva marca amb el Barça. «No és un equip només d'Espanya, sinó del món». El Barça és apreciat més enllà de les seves fronteres, just el que l'aerolínia busca per a si mateixa.