EMPRESES DE LLARG RECORREGUT
Un toro resistent
El grup Taurus celebra el cinquantè aniversari fabricant electrodomèstics
L'aposta internacional li està permetent capejar la crisi i fins i tot ampliar els seus objectius

8 /
El grup Taurus celebra avui el cinquantè aniversari de la seva antiga matriu, Hidroeléctrica de Oliana. Algunes de les seves primeres batedores i molinets ja són peces del museu que la companyia inaugura en la seva pròpia factoria amb electrodomèstics de veïns del poble.
Amb 300 treballadors a Oliana (Alt Urgell), Taurus viu un moment d'expansió malgrat la crisi. Va viure el seu verdader tràngol el 1992, i un any després la Generalitat la va rescatar a canvi d'una dieta d'aprimament de la plantilla. Els sis-cents treballadors de les factories d'Oliana i Organyà van acceptar a les urnes l'acomiadament de la meitat dels treballadors per salvar l'altra meitat.
Una pesseta
Per una pesseta -no havia arribat l'euro- la Generalitat va adquirir l'empresa per reflotar-la i vendre-la, quatre anys després, a Ramon Térmens i Jorge Tornini.
Ja fora del negoci Tornini, Taurus, amb 300 treballadors també ara, segueix accelerant, i continua comprant empreses locals amb la filosofia de sempre. El seu president i màxim accionista, Ramon Térmens, diu a tots els fòrums en què participa que prefereix anomenar la seva companyia«multilocal»i no pas multinacional.
Mantenir la marca
Térmens compra empreses locals i manté les seves marques perquè són els noms pels quals els coneixen a la zona, i amb els quals la direcció entén que vendran més. La seva llista és llarga: Taurus, Monix, Turmix, Mycook, Minimoca, Coffeemotion, Winsor, Casals, Taurus Professional, White and Brown, Alpatec, Inalsa, Mallory, Mellerware, Lucky i Lavakan.
Notícies relacionadesTérmens també presumeix de la seva plantilla. Acostuma a explicar que els treballadors d'ara són molt diferents dels que es va trobar quan va arribar a l'empresa. La majoria treballen en projectes de R+D, cosa que permet a Taurus plantejar cada any entre cinc o sis patents.
La internacionalització i la investigació estan donant bons resultats a Taurus. Va tancar el 2011 amb una facturació de 200 milions d'euros, un 25% a Espanya, un altre 25% al Brasil, un 15% a Europa i la resta en altres parts del món. Està present en més de 80 països. Aquest any suma al seu compte particular dues noves empreses, Lavakan, nascuda a Valls (Alt Camp), amb la qual entra en el món de la cura de mascotes, amb una cabina per a gossos i gats, i Lucky Distribution, de Sud-àfrica, país on ja té dues companyies.
- Detenen una parella amb sis primats bebès ocults als genitals
- Entrevista Giuseppe Russolillo, president de l’Acadèmia de Nutrició: «El dejuni intermitent no ha sigut concebut per perdre pes i pot posar en risc la salut»
- Barcelona prorroga 24 hores el permís d’obres al Camp Nou
- Investigació ‘La casa dels horrors’ d’Oviedo tenia un desmesurat consum d’aigua i una sala d’estudi per als tres nens
- Antifrau investiga TMB per haver exposat dades confidencials
- Detenen una parella amb sis primats bebès ocults als genitals
- Apagada Què ens passa amb la fi del món?
- Referent social Mor Enric Morist, el somriure enmig del desastre
- Enquesta flaix Gairebé un 60% dels espanyols veuen «insuficient» la informació del Govern durant l’apagada, segons el CIS
- El moment del vi Falset obre la temporada primaveral de fires i mostres vinícoles a Catalunya