EL SECTOR FINANCER ESPANYOL

Moody's assigna un aprovat a Bankia però amenaça de rebaixar-li la nota en un futur

La sortida a borsa d'aquesta entitat i de Banca Cívica podria influir en la percepció dels mercats sobre el deute a Espanya, segons el 'Financial Times'

2
Es llegeix en minuts

L'agència d'avaluació de riscMoody's ha assignat un aprovat aldeute a llarg termini deBankia, cosa que significa que la seva qualitat creditícia és acceptable, però situa enperspectiva negativa aquesta qualificació, de manera que podria retallar-la en un futur pròxim.

En un comunicat, Moody's valora la segregació del negoci bancari de les set caixes a Bankia, entre elles les d'Àvila i Segòvia, i la seva pròximasortida a borsa, que segons l'agència servirà per reforçar el seu capital. No obstant, en lloc de tenir en compte aquest fet per a una possible revisió a l'alça de l'actual aprovat (Baa2), l'agència situa la qualificació de Bankia en perspectiva negativa.

El grup liderat perRodrigo Rato considera que, a mesura que es vagin fent efectives les sinergies derivades de la integració i es vagin generant tots els beneficis esperats, les qualificacions creditícies de l'entitat milloraran. El cert és que en el seu informe Moody's ignora les millores futures de rendibilitat derivades dels potencials estalvis generats per la integració de les set caixes d'estalvis, calculats en 500 milions el 2013.

Elogis a la divisió d'actius

Al marge de Bankia, que Moody's qualifica per primera vegada, l'agència col·loca el deute de la seva matriu, elBanc Financer i d'Estalvis (BFA), tres esglaons per sota (Ba2), dins del bo porqueria, i igualment posa la nota en revisió a la baixa. Moody's explica que aquesta perspectiva negativa és "coherent" amb la que té el mateix deute sobirà i el sistema financer espanyol, independentment de la nota de cada entitat.

En el costat més positiu hi ha que Moody's elogia la divisió d'actius feta entre el BFA i Bankia, ja que aquesta última entitat no tindrà el sòl adjudicat o el finançament de sòls en situació dubtosa del grup. Moody's aprofita també per informar que posa en revisió a la baixa la fortalesa financera deCaja Madrid, Bancaixa, La Caja de Canarias i Caja Rioja malgrat que aquestes caixes van transferir tot el seu negoci inicialment al BFA, i després, aquest, a Bankia.

La percepció dels mercats

Per una altra part, les sortides a borsa de Bankia iBanca Cívicapodria tenir una influència notable en la percepció dels mercats sobre el deute sobirà d'Espanya, encara que les considera necessàries per evitar la nacionalització, segons publicaFinancial Timesal seu editorial.

Notícies relacionades

A més, la publicació adverteix que el possible contagi de la crisi grega encara podria impedir el debut en el parquet de les dues entitats, previst per al 20 de juliol vinent, amb el qual preveuen obtenir prop de 5.000 milions d'euros entre totes dues.

El diari econòmic considera que invertir en aquests dos bancs pot resultar arriscat, donada la seva exposició al sector del totxo i malgrat que Bankia hagi creat unbanc dolentper traspassar-hi els actius dubtosos i Banca Cívica hagi depurat el seu balanç. ElFinancial Timesargumenta que el preu de sortida de l'oferta pública de venda de Caixabank va ser "realista" respecte al seu valor en lliures (el 80%), però adverteix que els preus de Bankia i Banca Cívica seran com a màxim del 54% i el 60%, respectivament.