La crisi en el sector de l'automòbil
Nissan prepara l'acomiadament de 1.500 treballadors a Catalunya
El pla inicial descarta mesures de flexibilitat laboral, baixes incentivades i prejubilacions
La Generalitat ha intentat sense èxit convèncer la filial japonesa que reconsideri l'ajust
Només faltava aquesta. Després dels anuncis d'ajustos de plantilla que han fet Seat, General Motors, Ford o Santana, ara Nissan ha decidit acomiadar 1.500 treballadors a Catalunya, un terç de tota la seva plantilla catalana. La direcció de la companyia nipona establerta a Barcelona des de fa gairebé 30 anys no està disposada en principi a posar en marxa cap programa de flexibilitat horària per regular l'excés de producció, ni tampoc cap sistema de baixes incentivades i prejubilacions perquè aquest ajust no sigui tan traumàtic. Només preveu una possibilitat: extingir els contractes.
Nissan va comunicar la setmana passada a la Generalitat l'ajust, cosa que va provocar l'alarma a l'Executiu que presideix José Montilla. La mala notícia se suma a la de l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que negocia Seat i que afectarà d'una manera o una altra 4.900 treballadors, encara que en aquest cas de forma temporal.
INFLEXIBLE
Els responsables de les conselleries d'Economia i de Treball de la Generalitat han intentat convèncer sense èxit el fabricant japonès que reconsideri la seva postura, que agreujarà encara més el problema de l'atur a Catalunya, perquè tindrà un fort impacte en els centenars de proveïdors del fabricant. Tot i això, Nissan s'ha mostrat inflexible i té previst comunicar dilluns que ve al comitè d'empresa la intenció de reduir a dos terços la plantilla de la factoria de la Zona Franca.
Un informe de la federació minerometal.lúrgica de CCOO explica que Nissan va elevar un 8% la seva producció el 2007 i un 10% la facturació, malgrat que les vendes van disminuir el 12%. Tot i això, l'empresa va obtenir un benefici de 56 milions d'euros.
El gener passat, el fabricant va presentar un ERO per a 450 treballadors davant de la caiguda de la producció prevista el 2008 (7%). Aquest anunci va provocar el rebuig del comitè d'empresa i la convocatòria d'aturades i mobilitzacions. Un mes més tard, Nissan va acceptar retirar l'ERO i firmar un acord amb els representants sindicals que contemplava la supressió del tercer torn de producció a partir del mes d'abril, l'increment dels dies de flexibilitat laboral i la continuació del procés de baixes incentivades fins a finals del 2008.
DESLOCALITZACIÓ
Notícies relacionadesEl problema de Nissan és que part de la producció de la planta de Barcelona s'ha traslladat a Tailàndia i existeixen plans per desviar alguns models a Tànger (Marroc), explica l'informe de CCOO. El sindicat considera que el principal desavantatge de la filial japonesa és que els seus projectes acaben el 2010 i que no disposa d'un pla industrial per al futur.
L'ajust, que reduirà la producció de 180.000 a 140.000 unitats, obtindrà el rebuig dels sindicats dilluns. A més a més, giraran els ulls cap a la planta que Nissan té a Àvila, on ja està previst un ERO temporal de 51 dies fins a finals del 2009 per a tota la plantilla (650 treballadors). El seu futur també és incert, encara que sigui estratègica per a la producció de camions lleugers.
- Detenen una parella amb sis primats bebès ocults als genitals
- Referent social Mor Enric Morist, el somriure enmig del desastre
- Entrevista Giuseppe Russolillo, president de l’Acadèmia de Nutrició: «El dejuni intermitent no ha sigut concebut per perdre pes i pot posar en risc la salut»
- Barcelona prorroga 24 hores el permís d’obres al Camp Nou
- Investigació ‘La casa dels horrors’ d’Oviedo tenia un desmesurat consum d’aigua i una sala d’estudi per als tres nens