El debat aeroportuari

Easyjet assegura que hi ha aerolínies que estan fent "xantatge" amb el Prat

La companyia defensa AENA i diu que Iberia és sincera sobre els vols transoceànics

3
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA / BARCELONA

Dur i contundent. El director general d'Easyjet per al sud d'Europa, Arnaldo Muñoz, va intervenir ahir en la polèmica sobre la terminal Sud (T-Sud) de l'aeroport del Prat i va assegurar que l'aeròdrom barceloní no serà un hub --nus o centre distribuïdor-- de vols transcontinentals. En la seva opinió, altres companyies, que han llançat plans sense concretar, haurien de reconèixer aquest extrem i deixar de fer "xantatge" a l'Administració espanyola.

Muñoz, que va fer ahir a Barcelona balanç de la cinquena companyia del Prat per nombre de passatgers, va afirmar que "Iberia és l'única que ha estat sincera sobre les possibilitats del Prat com a hub". El directiu de la companyia britànica, que es disputa el lideratge europeu dels vols barats amb Ryanair, va assegurar que la polèmica sobre els vols transoceànics és "una discussió aliena a la realitat" i un "miratge que eclipsa l'essencial", ja que les úniques aerolínies que creixen a Europa són les de baix cost. Pel que fa al model d'AENA, va destacar que "els aeroports espanyols estan eficientment gestionats" i que "no es tracta d'un problema de qui gestiona, sinó del model que es vol".

"NO EXISTEIX MERCAT"

"Amb les seves instal.lacions actuals, el Prat pot captar trànsit transcontinental. Si després de tres anys d'existència del comitè de desenvolupament de rutes s'ha aconseguit el que s'ha aconseguit és perquè aquest mercat no existeix", va sentenciar. El debat, va dir, ha de centrar-se en el model de ciutat i d'infraestructures que es persegueix.

Barcelona, va prosseguir, viu essencialment dels serveis, dominats per les pimes, i del turisme, que es beneficia molt dels vols punt a punt. El radi d'acció de la seva economia, per tant, "està vinculat al vessant mediterrani" i a Europa. I aquesta zona, va afegir, "només la cobriran les companyies denominades de baix cost". Amb aquest raonament, es va declarar "fart" de les crítiques del gremi d'hotelers a companyies com la seva. Va recordar que el 54% dels seus passatgers a Barcelona són visitants que pernocten dues i tres nits i el 20%, pimes. La resta són viatgers de diversa índole.

Muñoz va advertir que els hotelers que visquin d'esquena a aquesta realitat fracassaran. També va ser dur amb altres ens empresarials que participen del debat sobre l'adjudicació de la nova terminal. "Les cambres de comerç haurien d'adonar-se que vivim en una economia de mercat", a la qual han de respondre les aerolínies, va dir.

Pel que fa a estratègies, va afirmar que a Easyjet només li interessa estar a la futura T-Sud si hi arriben el metro i l'AVE. "Una terminal --va afegir-- "ha de ser eficient per a les aerolínies i també per als passatgers i perquè sigui còmoda s'ha d'accelerar l'arribada dels transports públics i no cometre els mateixos errors que a la T-4 de Madrid". En tot cas, s'ubiqui on s'ubiqui, Easyjet "creixerà igualment".

Notícies relacionades

ERRORS DE LA T-4

Muñoz va recordar que a les aerolínies més joves "se'ls ha hagut d'imposar la T-4" de Madrid, perquè no resulta còmoda per als passatgers. En canvi, altres terminals de Barajas "han crescut més". Va advertir que la T-Sud pot ser també poc atractiva per a les companyies que creixen i respondre només a criteris de "megalomania política" que no cobriran "les necessitats ni dels usuaris ni de les companyies". Segons Muñoz, la T- Sud serà "bastant més eficient que la T-4, però no servirà de res si es fa d'esquena als passatgers". Per això va reiterar la necessitat d'accedir-hi en transport públic i va considerar "sorprenent" que ningú plantegi el debat en aquests termes.

Temes:

Easyjet