NOVA PROPOSTA AUDIOVISUAL A LA XARXA

Els impulsors de Kazaa i Skype funden una televisió a internet

Un programa permetrà veure canals a l'ordinador de forma interactiva

2
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Niklas Zennström i Janus Friis van inventar Kazaa, el primer servei de descàrrega d'arxius de música i pel.lícules que va utilitzar tecnologia P2P. El van vendre a Sharman Networks i van crear Skype, una companyia de telèfons basada en la mateixa tecnologia que permet trucar entre ordinadors i a telèfons externs. I ara se centren en la televisió, ambThe Venice Project,el nom en clau d'un programa que permet veure continguts televisius de tot el món i interactuar sobre ells amb una connexió ADSL convencional.

La televisió per ADSL no és nova. Telefónica fa tres anys que ofereix comercialment Imagenio, un servei de televisió en el televisor però que es rep a través de la connexió telefònica, un mòdem ADSL i un descodificador especial que transforma el senyal, sobre una ADSL de 7Mbps al televisor. El mateix sistema apliquen Orange i Jazztel, sobre idèntica tecnologia.

IMATGE I MISSATGESThe Venice Project, en canvi, proposa rebre la tele a l'ordinador o almediacenter(ordinador per a control d'oci a la tele), a qualsevol lloc i qualsevol canal, però combinant prestacions d'internet, com ara la missatgeria instantània o el buscador. "Es tracta de redefinir la manera com la gent veu la televisió, combinant el millor de l'experiència de la televisió amb les tecnologies més poderoses d'internet", expliquen des del seu ciberdiari.

La televenecianaés una plataforma de canals, però l'espectador pot crear la seva pròpia llista i descartar en el menú el que no li interessi. També pot puntuar els canals (i organitzar-los per puntuació), fer un xat amb altres usuaris, parlar per missatgeria instantània amb la llista d'amics o rebre les actualitzacions de pàgines d'internet (feeds) a la mateixa pantalla. A més té un buscador per localitzar programes des de la pantalla. I, sobretot, consumeix molta menys amplada de banda que les seves homòlogues.

Notícies relacionades

Janus Friis, tot i que encara no fa declaracions, dóna més pistes en el seu bloc: "A la gent li agrada la tele, però també l'odia. Li agrada la narració, la riquesa, la qualitat, però odia la linealitat, la falta d'elecció o no poder buscar. I no hi ha manera de tenir el que tenen a internet: etiquetes, recomanacions, elecció... Hi ha 507 canals i res en ells, i volem canviar-ho".

Els proveïdors de continguts no seran qualssevol. La nova empresa, creada amb fons rebuts de la multimilionària venda de Skype a Ebay --de la qual encara són treballadors--, té continguts de CNN o MTV, però els seus responsables estan en contacte amb altres cadenes per ampliar l'oferta.