Emprenedors // Dolors NOVELL

Del parquet al cafè

4
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN / BARCELONA

Quan Dolors Novell va abandonar la gestió de patrimonis i va sortir al carrer a vendre cafè, els seus excompanys de feina no podien entendre que renunciés als terres emmoquetats de les agències de borsa i anés a posar els peus al sofert terra dels restaurants, bars i cafeteries de Barcelona."Això va ser el 1991 i confesso que avui ni tan sols segueixo el dia a dia de l'índex Ibex 35. Prefereixo la novel.la negra o històrica. O, ¿per què no?, un best-seller. ¿Que si he llegit best-seller.El Codi Da Vinci.

Vint anys enrere, Dolors era una de les comptadíssimes dones que van decidir fer carrera en el món de les carteres financeres. El seu pare, el cafeter de Vilafranca del Penedès, Ramon Novell, va recolzar aquesta vocació tan allunyada de la torrefacció i les aromes de Colòmbia i el Brasil:"Des dels 16 anys tenia clar que volia dedicar- me als mercats de valors. Fixa't si m'atreia, que quan estudiava Econòmiques vaig ser guia per a col.legis de la borsa barcelonina, quan era a la Llotja de Mar".

El glamur i el romanticisme del principi van acabar sent anul.lats per la realitat:"Primer va resultar que no podia ser agent de borsa pel meu compte perquè va deixar de funcionar per oposicions i havies de constituir una agència o societat de valors. Tot i així, vaig treballar en el sector com a assalariada, però em vaig anar refredant. Per exemple, amb els horaris: per a una dona que volia ser mare era impossible ser a l'oficina de vuit del matí a 10 de la nit. Encara recordo quan l'Iraq va envair Kuwait i els mercats van caure, estant de vacances a Itàlia: vaig reflexionar sobre com són d'imprevisibles els mercats..."

Dolors es va estrenar com a assistent d'una de les incipients meses de diners de l'època."La missió d'aquestes eines era rendibilitzar al màxim la tresoreria de les empreses clientes". Després va saltar a l'agència Safei."A més d'Econòmiques, em vaig treure la llicenciatura de Ciències Actuarials --càlcul de riscos en assegurances i inversions financeres-- i vaig estudiar Dret. No és que estigués obsessionada per tenir carreres, sinó que em volia preparar per a les oposicions".

Com que mai podria ser empresària en el que volia, va canviar d'indústria. Ho tenia més fàcil que altres."Vaig trucar al meu pare i li vaig proposar obrir una delegació a Barcelona. Sabia que em diria que sí. Llavors Cafès Novell era sobretot forta al Penedès i el Vallès".

En aquells començaments, carregava de cafè el cotxe i, sense que li caiguessin els anells, es va dedicar a la venda a porta freda. De bar en bar, de restaurant en restaurant."El cert és que gairebé sempre m'escoltaven; també és veritat que era una de les poques dones comercials del gremi". Dolors era conscient de la forta sensibilitat al preu dels hostalers, però les seves matemàtiques eren infal.libles:"Entre un cafè de 10 euros el quilo i un altre de 18 euros el quilo, el sobrecost per tassa és només de dos cèntims, però en canvi el client apreciarà aquest gust més bo i segur que repetirà". Avui atenen 398 establiments a Barcelona.

Potser perquè havia estat uns quants anys al marge del negoci familiar, li va resultar fàcil ventilar amb una glopada d'aire fresc l'ideari comercial."No es tractava de vendre només cafè, perquè en una tassa hi intervenen més factors. Parlem de quatre emes: mescla --cosa del torrefactor--, molinet --ha d'estar ben ajustat--, màquina --s'ha d'afinar bé la temperatura-- i mà --el cambrer".

Pedagogia comercial

Segons Dolors, els seus comercials són més tècnics que venedors."Visiten el client i revisen que els cafès es facin bé". L'estratègia de la pedagogia ha funcionat:"Al principi em deien que només el cafè torrefacte els donava crema. Jo els demostrava que amb el cafè natural --avui el 98% de les nostres vendes-- també es podia aconseguir crema, però que s'havia d'ajustar la cafetera". A més, s'ha esforçat per donar eines de màrqueting al client:"Els editem cartes de combinats i altres elements de marxandatge amb el segell É il Caffé".

Notícies relacionades

La seu barcelonina de Cafès Novell --la central és a Vilafranca-- és des d'un punt de vista arquitectònic una declaració d'intencions. Exalta el valor de la formació. Per entrar a les oficines del carrer Marina s'ha de passar per força per una cafeteria de l'ensenya Club del Cafè Novell, una de les 22 de la cadena:"A la tarda es dedica a formació. I s'obre al públic de vuit a 12 del matí". El 2005 es van formar en el peculiarcoffee shopde Marina 900 persones.

Dolors diu que a partir del primer any de la seva aventura cafetera per fi va poder conciliar vida familiar i laboral:"Per descomptat, vaig deixar de fer els sopars amb clients que eren tan habituals a les finances". La regla és no arribar a casa més tard de les set per estar amb els seus tres fills, Laura (14 anys), Marc (11 anys) i Raül (sis anys)."Mai faig una reunió a les sis de la tarda".