8. Nou Barris

Les Cotxeres de Borbó s'erigeixen en l'eix cívic del barri

El complex situat a la zona sud de Nou Barris obrirà durant els pròxims mesos una nova biblioteca i un casal per a persones grans. L'illa de cases ja disposa de l'aparcament subterrani

Vista de l’edifici principal dels nous equipaments de les Cotxeres Borbó en els quals s’ubiquen el nou casal i la biblioteca. També inclou un aparcament.

Vista de l’edifici principal dels nous equipaments de les Cotxeres Borbó en els quals s’ubiquen el nou casal i la biblioteca. També inclou un aparcament. / ÁLVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
QUIM GARCÍA
BARCELONA

Primer va ser un enclavament on guardar els tramvies de Barcelona. Amb els anys els autobusos els van prendre el lloc. I amb l'arribada del segle XXI, les Cotxeres de Borbó s'ha convertit en el nou eix d'equipaments cívics del districte de Nou Barris. Una transformació que va començar l'any 2003 quan l'illa compresa entre els carrers de Costa i Cuixart, Ramon Albó, Felip II i l'avinguda de Borbó va deixar d'utilitzar-se com a garatge per al transport metropolità. La zona rep ara l'impuls definitiu amb inauguració, el juliol passat, d'un aparcament soterrat i amb la pròxima obertura d'una biblioteca i un casal per als més grans.

La voluntat del projecte és convertir les antigues cotxeres en un «àrea de nova centralitat a la zona sud que doni resposta a una sèrie de necessitats llargament reivindicades pels veïns», asseguren fonts del districte de Nou Barris. De fet, des que va començar el projecte l'Ajuntament ha mantingut converses amb diverses associacions del barri per decidir quins equipaments eren més necessaris per a un districte que compta amb més de 168.000 habitants.

PRIMER CASAL PÚBLIC DE GENT GRAN /És així com, en una primera fase, es va crear el Centre Integral de Salut Cotxeres, que compta amb un total de sis equipaments sanitaris, entre els quals destaquen un hospital de dia i un centre d'atenció primària que ha servit per descongestionar els de Turó de la Peira, Rio de Janeiro i Chafarinas i facilitar la vida als veïns. És el cas de Núria de la Arada, que viu al barri: «Abans havia d'agafar l'autobús per anar al metge i ara hi puc anar caminant».

Altres necessitats del barri eren la creació d'un casal per a la gent gran, ja que el barri de Vilapiscina i la Torre Llobeta no en tenia fins ara cap de titularitat pública. El centre, que tindrà uns 1.100 metres quadrats i que estarà situat a la planta baixa de l'edifici que actualment acull el centre de salut, s'obrirà durant el quart trimestre d'aquest any. Una data que esperen molts veïns de la zona com Erminia Moreno, que creu que «era necessari un espai per a les més persones més grans del barri».

Aquest nou equipament comptarà amb totes les particularitats d'aquest tipus de centres. Així doncs, els veïns de més edat tindran a la seva disposició sales polivalents i aules de tallers, a més a més d'un espai amb diversos ordinadors per aprendre a fer servir les noves tecnologies.

Com la resta de centres municipals d'aquestes característiques, els mateixos usuaris del casal seran els encarregats de gestionar el centre sota la tutela de l'Ajuntament.

DEU VEGADES MÉS ESPAI // Igual que el casal, la nova biblioteca obrirà les portes durant els pròxims mesos. El nou espai cultural substituirà l'històric centre ubicat al carrer de Santa Fe, que ja està tancat. Amb el canvi, el barri passarà de tenir una biblioteca de 108 metres quadrats a una altra amb més de 1.100, i s'equipararà a la resta de centres d'aquest tipus que hi ha al districte, tant pel que fa al seu volum com a prestacions.

Aquest augment de l'espai comportarà un notable increment del fons bibliogràfic, a més d'incorporar una zona d'audiovisuals, un espai per als més petits i diverses sales d'estudi i treball.

Notícies relacionades

Biblioteca i casal d'avis compartiran un saló d'actes totalment equipat i adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. La sala no només la utilitzaran els usuaris d'aquests equipaments, sinó que estarà oberta a tots els veïns i associacions del districte.

Per facilitar la mobilitat dels veïns i de la resta d'usuaris del nou eix cívic, l'Ajuntament va inaugurar el 18 de juliol passat un aparcament soterrat de 12.800 metres quadrats. El garatge, que té l'entrada situada a la confluència entre els carrers de Ramon Albó i Felip II, està dividit en tres plantes i compta amb capacitat per a 467 vehicles.