MOBILITAT URBANA

Cornellà demanarà una llicència administrativa per circular amb patinet elèctric per la ciutat

Entre l'1 de gener i el 23 de febrer, a Cornellà ja s'han interposat 74 denúncies relacionades amb patinets i altres Vehicles de Mobilitat Personal

patinete

patinete

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Ajuntament de Cornellà (Baix Llobregat) està estudiant la possibilitat de requerir que els patinets elèctrics i les bicicletes disposin d’una llicència administrativa per poder circular pels carrers de la ciutat. L’augment d’accidents en qus hi ha patinets implicats ha conduït a estudiar aquesta proposta, de fet, Cornellà és el segon municipi de Catalunya amb un índex més gran d’accidents amb patinets elèctrics implicats.

L’objectiu d’aquest nou requisit, segons assenyalen des del consistori, és «garantir la seguretat viària i la protecció, en primer lloc dels mateixos usuaris de patinets i altres Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), i evidentment dels vianants i la resta d’usuaris de la via pública».

El setembre del 2019 es va aprovar la nova Ordenança Municipal de Circulació de Vehicles i Vianants, amb la intenció de modernitzar el text i adaptar-lo a noves realitats com els vehicles de mobilitat personal, l’ús dels quals ha crescut de forma exponencial en els últims anys.

Trenta-quatre accidents el 2019

L’increment de l’ús d’aquests vehicles ha comportat que s’hagi detectat per part de la Guàrdia Urbana de Cornellà un augment important del nombre d’accidents en què hi ha patinets o altres VMP implicats.

Durant l’any passat se’n van comptabilitzar un total de 34, mentre que es van dur a terme vuit denúncies: en cinc casos, per causes relacionades amb el consum d’alcohol (alcoholèmies positives, o negativa a fer la prova); una per no facilitar les dades en un accident; i les altres dues per infraccions de trànsit.

El total de serveis relacionats amb VMP van ser de 82 durant l’any 2019, xifra que inclou els accidents, però també queixes, detecció d’anomalies o accions informatives, entre altres.

De la campanya pedagògica a les sancions

Des del moment d’aprovar la nova ordenança i fins a finals del 2019 la Guàrdia Urbana del municipi del Baix Llobregat ha dut a terme una campanya «de caràcter pedagògic», informant els usuaris d’aquests vehicles per on tenien permès circular, de quina manera ho havien de fer per garantir la seva pròpia seguretat i la de la resta de persones i vehicles, i els sistemes de protecció adequats que han de portar.

Des del gener del 2020, ja s’ha passat a sancionar els usuaris de VMP que contravinguin la nova normativa. És més, en cada cas la intenció és aplicar el grau més gran de sanció que la infracció o infraccions suposin, ja que aquestes són acumulables.

D’aquesta manera, entre l’1 de gener i el 23 de febrer ja s’han interposat 74 denúncies relacionades amb patinets i altres VMP. En aquest mateix període, es té constància de sis accidents, en un total de 46 serveis amb patinets o bicicletes implicats.

Patinets circulant de forma inadequada

Les denúncies dutes a terme durant el 2020 corresponen, majoritàriament, a patinets o vehicles similars que circulaven per la vorera de forma inadequada. En xifres similars estan els casos en què se sanciona que dues persones vagin només amb un vehicle, o circular amb els auriculars posats, conducta expressament prohibida per la Direcció General de Trànsit (DGT).

Altres denúncies, amb menys incidència, es refereixen a: circular sense llums, sense casc, creuar un semàfor en vermell, circular amb un telèfon mòbil, en sentit contrari, amb una velocitat inadequada o no respectar la prioritat.

Revisió de la regulació actual

Actualment, la legislació «només exigeix l’autorització administrativa i l’assegurança per poder circular als vehicles de motor, cosa que no afecta els VMP», expliquen des de l’Ajuntament de Cornellà. «Però sí que les administracions locals poden posar exigències tècniques o d’una altra naturalesa en les vies de la seva competència», afegeixen.

Notícies relacionades

Segons diuen fonts municipals, l’augment de l’ús d’aquest tipus de vehicles «fa que sigui necessari revisar la regulació en benefici de la seguretat viària i col·lectiva», per això el consistori demanarà al Ministeri d’Interior i la DGT que reglamentin l’ús i la circulació dels Vehicles de Mobilitat Personal.

Més notícies de Cornellà a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA