Consum

El Black Friday del 2022 es perfila com el menys intens per a l’ocupació dels últims anys

Randstad anticipa un 17% menys de contractacions que l’any passat i Adecco preveu que augmentin, però molt per sota que en campanyes prèvies

El Black Friday del 2022 es perfila com el menys intens per a l’ocupació dels últims anys

RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Entre dubte i dubte de si la inflació s’imposarà aquest divendres (i tota la setmana) a les ganes de compres i d’aprofitar ofertes, una cosa sí que sembla clara: aquest no serà el Black Friday de l’ocupació. Si bé aproximadament un mes abans de la cita Infojobs avançava que la seva plataforma registrava un 18% més de vacants que les que s’havien registrat per a la campanya del 2021, unes setmanes més tard dues grans companyies de gestió de contractació llançaven les seves primeres previsions negatives per al mercat laboral. Randstad calcula que es contractarà aquests dies precisament un 17% menys que l’any passat, i Adecco, que inclou també la campanya de Nadal en el seu càlcul, que la xifra creixerà, però molt menys que els anys previs.

«Degut a la inflació, al desproveïment de matèries primeres i a la prolongació de la invasió russa d’Ucraïna, al nostre país les previsions de contractació per a la campanya de Nadal i el Black Friday d’aquest any se situa en un 8%, una xifra moderada i menor al dinamisme que mostrava el mercat laboral, i és un dels menors increments dels últims anys», contextualitzava aquesta empresa en un comunicat. «La pujada dels preus de l’energia, la inflació i el difícil context internacional són els culpables de la moderació en les previsions de contractació», justificava també el director de Randstad Research, Valentín Bote.

A Catalunya, en concret, la primera companyia calcula que es firmaran entorn de 170.000 contractes entre el novembre i el gener, un 9% més que l’any anterior, i la segona, que es fixa només en les contractacions directament relacionades amb el Black Friday i el Cyber Monday, que aquesta campanya generarà aproximadament 5.500 altes, un 18% menys que el 2021. Totes dues coincideixen, però, que serà la segona comunitat on més contractes es firmin.

A Infojobs, de tota manera, impera l’optimisme. «Malgrat l’actual context inflacionista que travessa el nostre país en aquests moments, el comerç necessita que el consum es reactivi a la pròxima campanya nadalenca», assegura la directora de comunicació i estudis d’aquest portal de recerca de feina, Mónica Pérez. «És per això que les empreses han començat ja a fer els preparatius per al Black Friday, per la qual cosa, gairebé amb tota probabilitat, la campanya d’aquest any serà encara més activa que la del 2021, per empènyer les vendes», remarca aquesta mateixa directiva.

La logística estira el carro

Segons la seva radiografia, les àrees que més vacants presentaven ja a principis de mes eren, en primer lloc, llocs de compra, logística i magatzem; en segon lloc, atenció al client; i, a continuació, la venda al detall. I en aquest cas, el rànquing és pràcticament idèntic al de les altres dues empreses.

Notícies relacionades

«Tot i que esperem que la contractació es redueixi aquest any per l’escenari d’incertesa existent en l’actualitat, aquestes dades són una bona notícia, ja que tornaran a assenyalar el gran estat de forma del sector de la logística, la consolidació del comerç electrònic al nostre país i marcaran l’avantsala d’una campanya nadalenca que podrà ser molt positiva», conclou Bote. 

De tota manera, el mateix sector logístic preveu una campanya de menor pistonada: l’Organització Empresarial de Logística i Transport ONU advertia ja a finals d’octubre que anticipava un 5% menys de comandes durant el Black Friday i la temporada prenadalenca. «L’espiral inflacionista sense solucionar en què estem ficats, la contracció del consum derivada de la reducció del poder adquisitiu de les famílies i la caiguda en les inversions ja s’han deixat sentir al nostre sector», explicava el seu president, Francisco Aranda. «Aquesta situació, per descomptat, tindrà un impacte directe a les grans campanyes de pics de demanda d’aquest any», va sentenciar.