Consum

Consells per sobreviure al Black Friday (en temps d’inflació)

El gran comerç confia en un Black Friday de rècord

La cara amarga del Black Friday: «No estem per a descomptes, estem per tancar»

Tres experts en màrqueting i comportament del consumidor suggereixen no deixar-se portar per l’instint de la compra compulsiva i plantegen diversos trucs per aconseguir-ho

Consells per sobreviure al Black Friday (en temps d’inflació)
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El motor ja està en marxa. Quan fan falta poc menys de tres setmanes perquè arribi formalment el Black Friday –que aquest any se celebra el divendres 25 de novembre– els grans comerços es freguen les mans esperant una campanya de rècord, els petits negocis estudien resignats la manera de sortir airosos de la jornada i els portals digitals ja ofereixen descomptes. ¿I el consumidor? Entre tantes visions, la sensació és comuna: el moment no li és, ni de bon tros, propici, però això no frenarà el consum, que es manté, però que alleugereix el ritme, segons les últimes dades sobre l’evolució del producte interior brut (PIB) el tercer trimestre.

Notícies relacionades

En tot cas, continua sent un dels elements que estira el conjunt de l’economia, que, segons els experts i les diferents entitats i serveis d’estudis, podria entrar en recessió el primer trimestre de l’any que ve. Per això es dona tanta importància a l’evolució que tindrà el consum de les llars durant aquestes campanyes comercials.

«Sol passar que el consumidor no reacciona fins que no té la crisi gairebé a sobre, i a això s’hi suma la sensació que, amb el que hem patit, ens ho mereixem», analitza el professor d’Economia del Comportament d’ESADE, Pedro Rey. «Som totalment vulnerables a la paraula ‘gratis’ o ‘descompte’», afegeix el professor de màrqueting d’Eada Business School, Martín Vivancos. «Un dels grans objectius del Black Friday és atraure’t cap a la compra compulsiva», completa l’experta en màrqueting i professora dels estudis d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Ana Isabel Jiménez. ¿Com podem sobreviure, llavors, a un Black Friday en temps d’inflació i perill de crisi? 

 Compra racional

La clau, segons aquests tres experts, és intentar sobreposar-se a l’instint de compra compulsiva. Vivancos suggereix, entre altres consells, comptar fins a deu i preguntar-se fins a quin punt a un li agrada una cosa o, el que és més important, si la utilitzarà. «La compra intel·ligent no sempre és la compra barata, i aquí és on cal plantejar-se: ¿quant m’agrada?, ¿quants cops m’ho posaré? i ¿quina relació té aquest preu amb el meu poder adquisitiu?», proposa el professor d’Eada. En resum, «en el moment en què aparegui una compra que convidi a agafar-la, esperar-se cinc segons», afegeix. El mateix aconsella Jiménez: «La compra compulsiva té un problema, que s’acaba quedant gairebé sempre en un calaix».

Avaluació abans i calculadora durant

Un dels trucs que posa sobre la taula la professora de la UOC és arribar al Black Friday amb els deures fets: és a dir, tenir clar què es necessita prèviament. «És un bon dia per comprar coses que es necessiten sí o sí», planteja Jiménez. Rey també té eines en aquest sentit: no només decidir el que es vol comprar abans de temps, sinó també fins a quin preu s’està disposat a pagar. I, sobretot, fer les compres amb la calculadora a la mà i amb algun instrument disponible per anotar el que es va gastant. Com a consell extra, el professor d’ESADE afegeix que cal descansar entre compra i compra: parar un moment «trenca el fervor per comprar» i atenua el risc de compra compulsiva. 

Comparar

Finalment, aquests professors animen a comparar productes, botigues i, en especial, condicions. «Moltes empreses, al detectar que estàs fent la mateixa recerca en un altre lloc, et baixa el preu; pot ser que, jugant una mica, un es trobi alguna sorpresa», explica Jiménez, que també proposa fixar-se en condicions com per exemple si un producte es pot tornar, la qual cosa pot ser un factor que el faci millor que un altre. En línia amb això, Rey advoca per mirar més el que costa el producte que el percentatge de rebaixa: «Et fan sentir que estàs perdent per no aprofitar un 70% de descompte, però en realitat t’estan empenyent a gastar-te 200 euros», remarca.