Missió James Webb
Descobreixen la galàxia més antiga de l’univers
La GLASS-z13 es va formar 300 milions d’anys després del Big Bang

El telescopi James Webb (JWST) continua la seva missió per estudiar la llum de les primeres estrelles, indagar què hi ha més enllà dels núvols de pols còsmica i buscar senyals de vida en altres planetes.
Les primeres imatges van sorprendre la comunitat científica i ara, gràcies a la seva càmera d’infraroig pròxim (NIRCam), un equip ha revelat la galàxia més antiga de l’univers, que han batejat com a GLASS-z13 i té 13.500 anys.
This red dot is the oldest galaxy we've ever seen!
— New Scientist (@newscientist) 20 de julio de 2022
The latest data from the James Webb Space Telescope has helped astronomers find the galaxy, which dates back to just 300 million years after the big bang https://t.co/ujVstyRBES pic.twitter.com/p404hoSjFC
Bat un rècord del 2015
Gràcies a la informació capturada pel JWST, Rohan Naidu i el seu equip (25 astrònoms d’arreu del món) de Harvard i el ‘Smithsonian Center of Astrophysics’, han establert que la GLASS-z13 es va formar 300 milions d’anys després del Big Bang (que va passar fa 13.800 anys).
El telescopi especial Hubble va descobrir el 2015 la GN-z11, que era fins ara la més antiga, i es va crear 400 milions d’anys després del Big Bang.
Paper day! "Two Remarkably Luminous Galaxy Candidates at z~11-13 Revealed by the Just Wonderful Space Telescope". These galaxies potentially push our cosmic frontier to only ~300 million years after the Big Bang!!! https://t.co/4aAP0nKhpz 🧵and behind the scenes notes pic.twitter.com/eS79MXcGNq
— Rohan Naidu (@Rohan_Naidu) 21 de julio de 2022
Més petites que la Via Làctia
A més de la GLASS-z13, han trobat una altra galàxia (GLASS-z11) que té una antiguitat similar a la GN-z11. Segons les dades dels investigadors, les dues últimes troballes tenen un diàmetre bastant petit (el de la GLASS-z13 és de 1.600 anys llum i el de la CLASS-z11, de 2.300), en comparació amb la Via Làctia (100.000 anys llum).
Els astrònoms també han determinat que la massa de les dues galàxies és d’uns 1.000 milions de sols, una cosa més comuna per a aquelles formades 500 anys després del Big Bang. Això podria indicar que les estrelles es van crear fins i tot abans del que ells creuen, una cosa que no acaben d’entendre.
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- NOU MODEL DE CIUTAT El Trambesòs, tallat més de mig any per la reurbanització de la Gran Via
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- Debat obert Regular o abolir la prostitució: ¿què n’opinen els partits a Catalunya?
- 200 milions d’euros anuals Catalunya llança el Pacte Nacional per la Llengua per impulsar l’ús del català sense Junts ni la CUP
- Successos Càmeres ocultes, roba infantil, abusos sexuals en grup i sadomasoquisme: així actuava la xarxa de pederastes liderada pel ‘Pelicot català’
- ENERGIA CNMC amenaça amb multes de 60 milions i indemnitzacions multimilionàries si troba infraccions greus en l’apagada
- Entrevista Antonio Orozco: «Ningú em pot fer més mal que jo mateix, és impossible»