Imatges que alimenten

Aquestes són les fotografies gastronòmiques més impactants del 2023

4
Es llegeix en minuts
Natalia Vaquero
Natalia Vaquero

Redactora

ver +

Des del 2011, Pink Lady —la marca d’unes pomes úniques al món, que es cultiven a Lleida i Girona seguint el cicle natural de l’arbre— organitza Pink Lady Food Photographer of the Year, un certamen obert a la participació de professionals i amateurs d’arreu del món que enalteix el valor de la fotografia gastronòmica, una manifestació més del profund interès que el món culinari genera arreu del món.

En els seus dotze anys de vida, aquest concurs s’ha convertit en el més important del sector i cada edició destaca per l’alta qualitat dels treballs presentats. Són, totes, imatges d’una gran estètica, però que van més enllà i conviden l’espectador a endinsar-se en una història, conèixer altres realitats i costums i també, en ocasions, oferir una mirada crítica de la realitat.

En total,la marca ha premiat instantànies en 36 categories després d’una feixuga tasca de selecció, ja que van rebre milers de candidatures de 65 països diferents. El panel de jutges d’aquest any, encarregat d’avaluar i seleccionar les imatges guardonades, va estar presidit pel llegendari fotògraf gastronòmic David Loftus. La resta del jurat va estar format per Fiona Shields, cap de fotografia de Guardian News & Media; Ian Kittichai, xef, autor i presentador de televisió; Ella Ravilious, comissària del Museu de Victòria i Albert (Londres); Nik Sharma, autora de llibres de cuina, fotògrafa i columnista, i Rein Skullerud, fotògrafa sènior i editora de fotografies del Programa Mundial d’Aliments de les Nacions Unides.

Primer premi: The Candy Man, de Jon Enoch

Primer premi: The Candy Man, de Jon EnochThe Candy Man, del fotògraf britànic Jon Enoch, va aconseguir el primer premi de la categoria principal. Aquesta imatge va ser presa en un petit carrer a l’oest de Bombai (Índia), en una zona que, per la seva proximitat a les platges i petites fires, és habitual trobar venedors ambulants de llaminadures com el de la foto, que porta a coll un expositor amb acolorits cotons fluixos de sucre, en contrast amb l’ambient urbà i una mica gris que envolta el jove.

Cinc premis per a Espanya

Cinc premis per a EspanyaEl jurat de Pink Lady® Food Photographer of the Year ha distingit com a finalistes les imatges de cinc fotògrafsespanyols o residents al nostre país.Anchovies in flour, de José María de Colsa Linares, va obtenir el tercer lloc en la categoria MPB Award for Innovation, que reconeix les imatges més llampants i sorprenents. La imatge mostra unes anxoves saltant en una muntanya de farina.

Per la seva banda, els treballs presentats per Rosa Figueroa Insua, Becky Lawton —fotògrafa londinenca establerta a Barcelona— i Sylvie Pabion van rebre mencions d’honor. A més, Nando Esteva va aconseguir aquest mateix reconeixement en la categoria Food Film Shorts —de curtmetratges de cine gastronòmic— amb Restaurant Enoteca, que reflecteix el que es produeix a la rebotiga del restaurant Enoteca (dues estrelles Michelin, Barcelona), comandat pel xef Paco Pérez.

Altres categories del concurs

Altres categories del concursHanging Up Persimmons, de Zhonghua Yang (Xina), va resultar guanyadora de la categoria Pink Lady Moments of Joy, que premia les imatges que reflecteixen l’alegria que ofereix el menjar i la felicitat dels moments en què es cuina o es disfruta entorn de la taula. En aquesta imatge, una parella d’agricultors de les muntanyes Taihang, a la província xinesa de Shanxi, riu mentre penja caquis. Elaborar pastissos amb aquesta fruita és la principal font d’ingressos per a molts agricultors locals en aquesta comarca especialment freda i seca. 

Notícies relacionades

Una altra de les categories més rellevants del concurs és Champagne Taittinger for Celebration. Sverigemiddagen (El sopar de Suècia), ha aconseguit el primer lloc amb una mirada còmplice d’un sopar de gala anual al castell reial d’Estocolm. A la instantània, els monarques del país escandinau complimenten persones que han contribuït de manera extraordinària al desenvolupament de les seves comunitats locals.

Aquest any, crida l’atenció la força de la imatge guanyadora de la secció Food Politics, que reconeix els treballs fotoperiodístics que mostren la realitat dels temes polítics relacionats amb l’alimentació a qualsevol zona del món. Ramadan Meals Among the Ruins in Idlib (Síria), de Mouneb Taim (Països Baixos), mostra una multitudinària celebració del Ramadà dels veïns a Al-Nayrab (Síria), que van trobar les seves cases destruïdes després de la campanya de les forces governamentals a la ciutat. Malgrat tot, la gent es va unir per celebrar un esmorzar grupal, una tradició per a ells durant la festa més important de l’islam. Aquest any, s’ha premiat per tercera vegada la categoria en homenatge de Claire Aho, una de les fotògrafes més conegudes de Finlàndia. Es tracta del premi Claire Aho per a Fotògrafes, i la guanyadora ha sigut Carla Sutera Sardo (Itàlia) amb Adua’s Kitchen, part d’una sèrie que va seguir la vida d’una dona octogenària que va haver de deixar casa seva durant la pandèmia per la covid-19.