Ruta temptadora

Nova York es posa Jabugo

  • Cinco Jotas munta el GastroTour, amb plats en 11 restaurants que ensenyen als novaiorquesos la versatilitat del pernil ibèric més enllà de les racions

Nova York es posa Jabugo
3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Periodista

ver +

Ja han passat tres lustres des que els Estats Units van autoritzar formalment l’entrada legal del pernil ibèric al país i 13 anys des que es va començar a comercialitzar plenament. Des d’aleshores, el producte s’ha anat fent un lloc a les botigues i llars, en què es desemborsa un preu per quilo que aproximadament dobla el que es paga a Espanya, i també en restaurants, on predomina en forma de ració. El seu potencial i versatilitat, no obstant, fan que el pernil doni per molt més, i demostrar-ho als novaiorquesos és l’objectiu de GastroTour, una iniciativa en què Cinco Jotas s’ha aliat des d’aquest dijous i fins al dia 21 amb 11 xefs a Nova York per oferir plats elaborats amb el seu 100% ibèric de gla.

L’any passat ja es va intentar a Nova York l’experiència que es va originar el 2018 a Londres però la pandèmia ho va frustrar. Ara que la vacunació està estesa i ciutadans i visitants tornen a omplir els locals, es torna a provar. I Nova York, amb plats que no passen dels 35 dòlars, es posa Jabugo.

En alguns casos, com la tripa amb ‘uni’ (garota) i pernil que ha ideat Nicolás López i que és la proposta que es pot degustar al restaurant Mercado Little Spain de José Andrés, hi ha cert risc. A l’Oliva, el restaurant que Franklin Becker ha obert recentment en un nou complex amb què la Universitat de Colúmbia promet revitalitzar una zona de Harlem que fins ara era un desert gastronòmic, des de l’os fins al greix de l’ibèric han format part en la preparació de la salsitxa d’all amb llenties i romesco. I en l’arròs melós amb gambots i pernil que Jonathan Melendez ha afegit al menú de Casa Mono, s’assaboreix la tradició.

La de Casa Mono no és l’única estrella Michelin en aquesta ruta que aprofundeix en l’aroma, la textura i el gust de l’ibèric i els eleva al luxe del paladar. Al Daniel, de Boulud, el pernil s’afegeix al bacallà, mentre que al Gabriel Kuether apareix amb musclos. Mentrestant, a l’Ernesto’s, un dels restaurants que ‘The New York Times’ ha triat entre els 50 millors de tot el país d’aquest 2021, s’afegeix a una truita «oberta» amb trufes, i al Tomiño a un caneló de llagosta.

Com explicava en una presentació i degustació per als mitjans Joseba Castaños, el bilbaí que els últims cinc anys ha sigut director d’àrea de Cinco Jotas per als Estats Units, un dels principals mercats internacionals per a la companyia juntament amb la Xina, la idea principal rere el GastroTour és ajudar els novaiorquesos a estendre els seus horitzons respecte al pernil. I es tracta d’estendre perquè el producte ja s’ha fet un espai no només a la ciutat, sinó als EUA.

Tot i que amb la pandèmia i el tancament de restaurants que va implicar hi va haver una caiguda de les vendes al país, aquestes s’han recuperat a un nivell que va en camí de superar les del 2019. I tot i que a l’empresa també l’estan afectant els problemes en la cadena de proveïment que castiguen globalment tot el comerç transnacional, un contenidor és a punt d’arribar al port de Virgínia. Només queda descarregar-lo. I començar a distribuir el luxe gastronòmic.

Espanya, ‘El país més ric del món’

Notícies relacionades

No és només el pernil el que es ven als Estats Units. El Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació i l’ICEX del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme llancen als EUA la campanya ‘El país més ric del món’, amb què es promociona la qualitat i diversitat dels aliments espanyols.

La presentació d’aquesta campanya, en què als EUA s’invertiran 1,5 milions de dòlars per contractar anuncis en suports audiovisuals i digitals, es farà aquest dilluns al Mercado Little Spain, el restaurant novaiorquès de José Andrés, on també s’inaugurarà l’edició d’aquest any de l’Spain’s Great Match, la més important activitat de promoció de vins espanyols als EUA.