Estrella del Nadal
El millor panettone el prepara un músic
Tonatiuh Cortés, un forner especialitzat en música medieval, perfecciona la recepta any rere any de manera obsessiva.
Va ser el campió del 2019 amb una cúpula clàssica sortida de la fleca barcelonina Cloudstreet
El panettone campeón de Cloudstreet. /
Des de novembre, Tonatiuh Cortés és un home tiranitzat pel panettone. El seu horari és l’horari del panettone. El seu bategar és el bategar del panettone. Cada una de les 100 peces (a 40 € el quilo) que diàriament surten del forn Cloudstreet, a l’Eixample, passa per les seves mans. He vist la recepta i la NASA llança sondes a l’espai amb menys passos i instruccions. «Estic obsessionat», diu Tonatiuh, Ton, nascut a Ciutat de Mèxic el 1980 i estudiós de la flauta de bec, i ara del fagot barroc, i que va viatjar a Barcelona per aprofundir en la música medieval. Balla el popular perquè també va tocar ritmes cubans en l’orquestra d’un oncle. El pa és l’orquestra cubana. El panettone, la música antiga.
Aquí va estudiar l’‘ars subtilior’, un estil de finals del segle XIV d’alta complexitat i sofisticació. I tot-això-que-sembla-que-no-tingui-res-a-veure ha sigut clau per escalar la cúpula. Disciplina, estudi, concentració. Obcecació. I riu: aquest home sembla feliç entre farines i fermentacions.
Ha retardat l’hora de la trobada: una cosa relacionada amb el fred, amb la massa. «Canvia cada dia», i requereix cures durant ¡72 hores!, diu somrient –intueixo– sota la mascareta.
La vida laboral és de galeres: de 10 del matí a 3 de la matinada. Jo badallaria com el lleó de la Metro. El Ton controla la son sabedor de la seva absència. Cloudstreet ocupa una fleca oberta el 1926 i que fins fa poc va tenir en funcionament el forn de llenya com un pont entre èpoques. Va comprar la tahona el 2013, ara, associat amb la seva germana Zitaima, i es va apartar de la música professional i les classes d’‘ars subtilior’, «una mica cansat de la pressió».
Un any després d’obrir, ja estava ‘panettonejant’. Des d’aleshores afina la recepta com afinaria un instrument o, més precís: com si el fabriqués. És el lutier.
El 2019 va aconseguir el premi al millor panettone d’Espanya –«era la primera vegada que guanyava un flequer»- i va reformular un procediment que llavors va ser imbatible. «Mantenia la massa mare en aigua i ara en sec»: només els experts comprendran la subtilesa. Està satisfet. No està satisfet. No estarà satisfet.
Explico tres vegades la paraula ‘obsessió’ durant la xerrada. Pregunto, llavors, ¿per què estem fascinats amb aquest dolç de Milà que fa tan poc es va assentar entre nosaltres? «¡Perquè és molt bo! És una artesania amb grans nivells de precisió. Pots quedar-te amb «és molt bo» o seguir la conversa: el PH, la temperatura de fermentació de la massa mare...
Notícies relacionadesD'acord, d'acord: és molt bo. Sense memòria, aficionats amb menys d’una dècada d’experiència (diria que l’avançat a Espanya va ser Paco Torreblanca), és difícil jutjar en comparació al genuí italià. El de Tonatiuh és net i amb gran càrrega aromàtica: ratlladura de pell de taronja i llimona, que posa «al principi, en contra de les regles canòniques». Alvèol no gaire gran i molla elàstica com una gimnasta romanesa. Molt bo. ¿Ho he dit?
Un ‘domo’ d’uns 19 centímetres d’alt: mantega de Normandia, taronges de la casa Agrimontana, rovells ecològics de gallines alimentades amb blat de moro... L’‘ars subtilior’ –i les seves grans dificultats– traduït al panettone.
- Smart City Expo Regenerar la zona nord de l’Hospitalet costarà 350 milions
- Conseqüències del temporal Les alertes seran "menys invasives" per a casos sense risc imminent
- Florentino desconfia de Xabi Alonso
- Transvasaments de nord a sud Els experts aposten per connectar el Ter amb la Costa Brava
- Religió L’assistència als oficis religiosos a Barcelona es dobla des de la pandèmia
- Ruptura Sánchez ignora el bloqueig de Junts i presentarà Pressupostos: «El Govern continuarà el seu full de ruta»
- Cimera del clima Sánchez afirma que Espanya està treballant en nous impostos als jets privats: «Qui més contamina ha de pagar, és el just»
- Música Rosalía exhibeix la seva formació clàssica a Lux: “En la seva manera de cantar es nota que hi ha uns coneixements musicals profunds, com en els Beatles”
- Possible delicte penal La Policia Nacional investigarà les obres del Camp Nou després de les denúncies de treballadors sense papers
- Inundacions recurrents El Govern i Alcanar tracen el full de ruta per expropiar les cases dels primers refugiats climàtics de Catalunya
