Mobilitat interurbana

Les línies 9 i 10 del metro per fi connectaran els dos extrems el 2031

La tuneladora, paralitzada l’últim any, es posarà en marxa en els pròxims dies per completar l’últim tram d’una obra iniciada fa més de dues dècades. Les dues últimes estacions, Manuel Girona i Putxet, no s’obriran fins al 2032.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, y la primera teniente de alcalde del Ayuntamiento, Laia Bonet, atienden este lunes a las explicaciones de la la responsable de la obra de la dirección general de Infraestructuras de la Generalitat, Laura Carrasco.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, y la primera teniente de alcalde del Ayuntamiento, Laia Bonet, atienden este lunes a las explicaciones de la la responsable de la obra de la dirección general de Infraestructuras de la Generalitat, Laura Carrasco. / ACN

4
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

L’L9/L10 del metro tindrà per fi els seus dos extrems connectats –el sud, que arriba a l’aeroport i Zona Franca fins a Zona Universitària, amb el nord, que comunica La Sagrera amb Can Zam– el 2031, amb l’entrada en servei de quatre estacions: Campus Nord, Sarrià, Mandri i Sanllehy.

Serà una posada en servei per trams, perquè els usuaris puguin anar beneficiant-se de manera gradual de la prolongació de la línia. Per l’extrem nord, el 2027 entrarà en servei el traçat fins a l’estació Guinardó/Hospital Sant Pau, comprenent també les parades de Plaça de Maragall, La Sagrera, i La Sagrera TAV.

El 2030, també pel costat nord, la línia es prolongarà fins a Lesseps, l’estació de la qual ja s’obrirà aquell any. També el 2030 entrarà en servei l’estació de Camp Nou, que permetrà als culers comptar amb més opcions per dirigir-se al nou estadi. I ja el 2031 es podrà recórrer tota la línia L9/L10 de cap a cap, cosa que permetrà aquesta esperada unió entre l’L9 Sud i l’L9 Nord. Significarà la materialització de la connexió de cinc dels municipis més poblats de Catalunya: Barcelona, Santa Coloma de Gramenet, Badalona, l’Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat. Però fins al 2032 la línia no estarà completada. Serà llavors quan s’obrin les dues últimes estacions, les de Manuel Girona i Putxet.

Les línies 9 i 10 del metro per fi connectaran els dos extrems el 2031 /

Problemes tècnics

En una setmana es posarà en marxa la tuneladora que excavarà els 1,6 quilòmetres del túnel que falten en el tram central de la línia, en la fase final d’unes obres que es van iniciar fa més de dues dècades i que han hagut de superar, en alguns moments, la falta de pressupost i, en d’altres, greus problemes tècnics. La tuneladora avançarà a raó de 130 metres al mes des de Mandri, i a finals d’estiu de l’any vinent arribarà a Lesseps.

Unes 75 persones treballen en dos torns per controlar que tot vagi segons el previst. El que s’espera és una excavació que es trobarà en el seu camí amb tres trams molt diferents: primer uns 500 de granit, després uns altres 400 metres de pissarra i finalment un altre que barreja gresos, conglomerats i pissarra.

Precisament, la tuneladora ha estat fins ara més d’un any paralitzada sota terra després de trobar-se en el seu camí un subsol més exigent de l’inicialment esperat. Al sortir per Mandri a mitjans del 2024, es va poder comprovar el seu mal estat i que no podia continuar amb la perforació. Aquest mes de juliol va arribar procedent d’Itàlia la nova roda de tall, que ja està muntada. Ara "s’ha comptat amb tot el coneixement previ" i "s’ha dissenyat i fabricat una roda de tall més robusta, per treballar amb més pressió", va explicar ahir la responsable de l’obra de la direcció general d’Infraestructures de la Generalitat, Laura Carrasco. Alhora, és "híbrida", per poder atacar un terreny que és variable entre Mandri i Lesseps. Cada vegada que se superi un tram, pararà per equipar-se i estar adequadament preparada per al següent tipus de terreny.

Notícies relacionades

De manera paral·lela a l’excavació, on ja hi ha el túnel es treballa a la instal·lació de la llosa intermèdia que separa els dos sentits de circulació dels trens (un anirà a sobre de l’altre) i la instal·lació de les vies. També són en obres les futures estacions de Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri i Sanllehy. Més avançades, ja definint la seva estructura interior, es troben les de Guinardó-Hospital de Sant Pau i Plaça de Maragall. Així mateix, s’actua en el macropou de la Sagrera per connectar els ramals del nord amb el tram central.

Es tracta d’una gran obra de país. "Comencem a veure el final del que molts havien començat a treballar fa molts anys", va afirmar la consellera de Territori, Sílvia Paneque. La consellera va explicar que en la línia s’invertiran 1.000 milions en els cinc anys vinents, i un total de 6.271 milions des de l’inici de les obres. Quan arribi al seu terme sumarà 48 quilòmetres i 50 estacions, i s’espera que registri 113 milions de viatges a l’any, que permetran extreure de la xarxa viària 8.130 vehicles al dia. "La línia 9 permetrà connectar els municipis de l’àrea metropolitana per a la mobilitat a la gran Barcelona", va destacar la primera tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Acció Climàtica i Mobilitat, Laia Bonet, que va recordar que TMB ja està tramitant la compra de nous trens per equipar la línia. En total, sumarà 22 nous combois als que ja discorren de moment per cada extrem de la línia.