Aglomeració turística

Veïns del parc Güell exigeixen la retirada d’una parada de taxis

Han de conviure diàriament entre hordes de turistes i el caos circulatori. Fa anys que la plataforma Recuperem la Salut reclama a l’Ajuntament de Barcelona que la parada de taxis desaparegui de la rambla de Mercedes. Per aquí passen 2.000 cotxes al dia. 

Veïns del parc Güell exigeixen            la retirada d’una parada de taxis

Toni Sust

5
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

El turisme provoca a Barcelona efectes paranormals. Per exemple: molts veïns de la Salut, a Gràcia, saben perfectament si ha arribat un creuer a la ciutat. I tot i que des de vivendes de la zona es veu el mar, no se n’assabenten per això. Ho identifiquen perquè dels vaixells surten a patolls visitants que van amb taxi, com un exèrcit, al parc Güell, i converteixen els seus carrers en petites autopistes col·lapsades. Especialment col·lapsades, perquè gairebé sempre estan plenes de vehicles mentre el parc està obert, en jornada diürna.

Dimecres passat, que segons els veïns va ser un dia de "temporada baixa", l’enrenou era una constant al barri. Taxis, VTC, furgonetes de repartiment i vehicles particulars competeixen per circular pels carrers del Pare Jacint Alegre, la Rambla de Mercedes i Larrard. Xiulets, veus, baralles, cotxes mal aparcats i vianants que intenten sobreviure a aquest caos circulatori. Ara no hi ha tants cotxes particulars estrangers, de turistes: en canvi, a l’estiu arriben en massa.

La zona zero del caos

Dimecres, Cristina Juan, Ana María Sandoval i Pili, que prefereix reservar el seu cognom, esperaven aquest diari en el punt en el qual acaba el carrer del Pare Jacint Alegre i comencen el de Marianao i la Rambla de Mercedes. Això és el que es coneix com la Salut central i aquí hi ha la zona zero d’aquest caos circulatori. És un conflicte que es manté fa anys i que malgrat que s’ha denunciat moltes vegades no ha trobat solució ni resposta municipal que el mitigui.

La cua de taxis de la parada que hi ha a la Rambla de Mercedes sol ocupar tot l’espai previst per a ells. Per això, quan arriben més taxis buits, perquè no paren d’arribar, esperen en una zona on no poden fer-ho, a Pare Jacint Alegre, sovint ocupant el pas de vianants, i amb freqüència provoquen més embussos. Mentrestant, els turistes que tornen del parc Güell, perquè no deixen de pujar turistes als taxis, fan que el tràfec sigui constant.

És el que passava aquest dimecres a les 12.30. Mentre un taxi desencotxa en ple carrer, diversos vehicles de la caravana que ha causat toquen la botzina per exigir que surti d’allà. Segons després, el 116 esquiva obstacles i es disposa a entrar per Marianao, un carrer amb una pilona que només permet el pas del bus de barri i dels veïns, en teoria.

El conductor d’una furgoneta de repartiment que acaba d’intentar entrar al carrer tancat, i que ha vist com no li baixaven la pilona, ha detectat l’arribada del 116, i maniobra, de manera que obstaculitza altres vehicles, per posar-se darrere del bus, a centímetres, amb la intenció de colar-se amb ell abans que la pilona torni a pujar. Ho aconsegueix.

Davant tots aquests problemes, que només van remetre durant el confinament i les restriccions de la pandèmia de la covid, 150 veïns de la zona van crear el maig de l2023 la plataforma Recuperem la Salut, que reclama a l’ajuntament que la parada de taxis desaparegui de la rambla de Mercedes, i de la Salut central en general. Que al barri només hi puguin accedir vehicles dels veïns (i taxis que portin veïns), autobusos i serveis públics. Que els turistes pugin a peu des d’uns centenars de metres més a baix que ara. I que es descongestioni el 116.

Perquè aquest és un altre tema, recurrent en les zones més turístiques de Barcelona: el bus de barri és pres diàriament pels visitants. I ja no és que els veïns no hi puguin pujar. De vegades no en poden baixar. Explica Cristina Juan que és freqüent que els residents baixin a la parada que és davant de l’entrada del parc. Si no ho fan, els resulta difícil baixar en la següent, perquè ha entrat la gentada que ja ha fet la visita i ni una ànima pot sortir o entrar del vehicle.

Ana María Sandoval, una veïna del carrer Larrard, explica que el volum de turistes es va incrementar a partir de l’Any Gaudí, el 2002, i que la legió de taxis és més recent, que la incomoditat va començar el 2010. "Abans hi havia només una parada de tres taxis al carrer d’Olot. Van canviar la parada a Marianao, ja amb 15 places". Però allà hi ha l’escola Reina Elisenda, que va protestar: tants cotxes davant, sovint encesos, no són la millor companyia per als escolars. I la parada va acabar on és ara.

Sergio G., veí de la Rambla de Mercedes, explica que un dia els veïns van col·locar una càmera d’intel·ligència artificial de divendres a diumenge, i després van treure la mitjana: van passar cada dia 2.000 cotxes pel tram on hi ha la parada.

Ni un agent

Cristina Juan viu un conflicte afegit. Per un problema de salut d’un membre de la seva família, compta amb una plaça d’aparcament reservada a la part més alta de la rambla de Mercedes. És habitual que la trobin ocupada al tornar a casa. O per un turista, o per un taxista o pel conductor d’un VTC. Si no hi ha ningú al cotxe, toca trucar a la Guàrdia Urbana: 40 minuts d’espera.

Notícies relacionades

Una cosa que crida l’atenció del col·lapse circulatori de la zona: no hi ha ni un sol agent de la Urbana mirant d’alleujar-lo. Almenys no dimecres i els veïns consultats diuen que és l’habitual. Tot això relatat, afegeixen, és encara més complicat durant el cap de setmana. L’únic consol és que a la nit els turistes se’n van al barco, a l’hotel o al pis que han llogat i els residents a la zona poden dormir amb tranquil·litat.

Tristan Llusà, company de la Cristina, afirma que amb el regidor de Gràcia en el mandat anterior, Eloi Badia, de Barcelona en Comú, hi va haver interlocució sense resultat. Ara, amb Laia Bonet, no hi ha ni interlocució: "Hem passat a ser ignorats del tot".