Les dues cares de l’encaix turístic
Veïns de l’Eixample farts d’autocars d’excursionistes: «Si no s’arregla iniciarem protestes»
La Sagrada Família i Fort Pienc reclamen més punts de desencotxat i estacionament, després dels canvis que han generat les obres del tramvia a la Diagonal
Barcelona firma un acord de bones pràctiques amb els guies per limitar els grups turístics
Els hotelers de Barcelona preveuen aquest estiu tant turisme com el 2019
El Bus Turístic tornarà a fer rutes nocturnes aquest estiu a Barcelona
Fa setmanes que alerten de l’augment de pressió turística a la zona i ara anuncien que si al setembre l’Ajuntament de Barcelona no aporta noves solucions, iniciaran una campanya de protestes. Ho subscriuen les associacions de veïns de la Sagrada Família i de Fort Pienc, unides en la difícil digestió de l’allau d’autocars d’excursionistes que diàriament prenen els seus barris. Amb les modificacions realitzades pel consistori per allunyar els vehicles del temple i mirar de distribuir els fluxos no n’hi ha hagut prou, amb l’agreujant que les obres del tramvia a la Diagonal ha forçat que aquesta temporada hi hagi menys espais per desencotxar i encotxar passatgers, i també s’evidenciï la falta d’espais d’estacionament, es queixen els afectats.
Quim Mallen, president dels veïns del barri de Fort Pienc és un dels que van plantejar a l’ajuntament la necessitat d’ampliar els punts on els autocars poden parar per mirar d’esponjar-los. Des de les obres a Diagonal, l’operativa de carregar i descarregar els turistes que allà (amb Marina) comptava amb 12 places, es realitza a Consell de Cent amb Padilla i Lepant (nou places). Però aquest espai queda curt i es produeixen autèntics embussos. Per això, van reclamar fa setmanes guanyar un espai provisional a Marina, costat Besòs, a l’altura de la Monumental, ja que les seves voreres són àmplies i hi ha diversos carrils de circulació. El consistori ho va veure amb bons ulls. «Ningú ens ha comunicat res, però hem vist que aquesta setmana estan eliminant la zona blava i pintant el paviment», assenyala esperançat que s’‘inauguri’ al més aviat possible, tot i que només aportarà quatre places. «Se’n necessiten més», creuen.
El problema es repeteix amb l’estacionament, perquè els punts pròxims a Padilla (al costat del Teatre Nacional de Catalunya i també al de l’Auditori) també «són insuficients». Veïns de l’entorn asseguren que cada vegada es veuen més vehicles i dobles files, i que alguns no apaguen els motors si hi són poca estona per mantenir els busos refrigerats, cosa que soroll i contaminació. L’opció de l’estació del Nord també queda curta, davant tots els autocars que hi aparquen durant hores amb motiu d’excursions a altres zones de la ciutat.
Des de l’associació veïnal de la Sagrada Família, observen amb preocupació que allunyar els autocars del temple, ja fa una dècada, no ha resolt la situació per les marees humanes que es generen des del punt on es desencotxa. «Els veïns n’estan fins al gorro», assenyala el seu tresorer, Gabriel Mercadal. «Quan acabin les obres d’unió de les línies del tramvia el problema seguirà perquè aquest punt a Marina no es recuperarà», emfatitza. Insisteixen a ampliar la xarxa de punts i redistribuir tots aquests passatgers.
A dalt i a baix
El tragí d’excursionistes a la zona és continu. Hi arriben milers de persones amb metro i se sumen a les riuades que hi van des dels seus respectius autocars, que poden provenir de municipis de la costa on estiuegen o de creuers en escala. D’una banda aporten negoci a molts comerços i serveis del barri, però les entitats veïnals mantenen que aquestes visites són accelerades sense temps per gastar ni entrar al temple. «En alguns bars només volen entrar-hi per anar al lavabo», intervé Mallen.
Els afectats exigiran en la seva imminent reunió del setembre amb l’ajuntament mesures que no només afecten la mobilitat turística a la zona, sinó també a altres problemes col·laterals, com el manteniment. La pressió de visitants fa que en molts moments les papereres siguin saturades i el barri es vegi brut, mantenen. Si la situació no millora substancialment, planegen una campanya de protestes, que podria incloure pancartes als balcons, entre d’altres.
Notícies relacionadesEl seu malestar contrasta amb el dels operadors d’autocars i excursions, com informa avui aquest diari, que creuen que la logística per poder visitar la ciutat és cada vegada més complicada. Alguns se senten fins i tot expulsats de la capital catalana. Reclamen una gestió més eficaç de l’arribada i acollida dels autocars, perquè els passatgers més grans tenen mobilitat reduïda i perquè veuen poc pràctic el sistema de comunicació i pagament de les descàrregues mitjançant una aplicació que ha de manejar el conductor.
Tampoc estan contents els guies turístics, que conviuen amb l’enuig d’uns i d’altres, les presses i la complexitat de caminar cada vegada trams més llargs amb els pilots de viatgers, de totes les edats, assenyalen fonts del sector.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Ariadna Gil: "La mirada a una dona que abandona la seva família és diferent que si ho fa un home"
- Fred polar En aquesta zona de Catalunya la sensació tèrmica ha estat de -34ºC
- Les estafes amb falsos QR arriben fins i tot a les cartes de restaurant
- Apunt ¿Ocupats o imbècils?
- Mobilitat urbana Barcelona recupera el projecte per portar la línia 2 del metro a Montjuïc
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Conselleria de Justícia Retirada de símbols franquistes i celebració de la República: les claus de la nova llei de memòria democràtica de Catalunya
- Famosos Jessica Bueno revela com és Kiko Rivera com a pare del fill que tenen en comú
- Lengua catalana El "Diccionari de la llengua catalana" incorpora una nova paraula de només 3 lletres
- Activitat gratuïta Entrades per a la Fàbrica de Joguines de Fabra i Coats a Barcelona: com aconseguir-les i horaris